Economia Conductual

Eduard FarréTítol: Economia Conductual
Autor: Eduard Farré Rubio
Tutor: Joan Sabaté Font
Modalitat: Ciències Socials
Àrea Curricular: Economia
Centre: Ins Martí l’Humà
Localitat: Montblanc

El primer cop que vaig escoltar “economia conductual” va ser en el programa de TV3 “Economia en colors” protagonitzat pel Xavier Sala i Martín, quan aquest el va explicar em va interessar molt, així doncs em vaig comprar el llibre d’aquest mateix programa, coincidint quan em van operar d’una lesió al genoll i les vacances de Nadal, per tant tenia molt temps lliure per llegir el llibre, durant la meva estança a l’hospital i fent repòs a casa. Em va agradar tant el llibre que el meu pare em va comentar de buscar idees pel treball de recerca al llibre, i doncs l’últim capítol tracta de l’economia conductual i a l’hora de triar el tema del treball de recerca em vaig decantar per aquest tema.

Tanmateix que m’agrada el tema, crec que té molt de potencial i és un camp bastant desconegut per la gent, i això va fer que acabés per decidir-me per estudiar l’economia conductual.

Objectius:

Els dos principals objectius del treball són:

  • Analitzar els efectes de factors socials i emocionals en la presa de decisions econòmiques dels individus
  • Demostrar que el posicionament en buscadors web utilitza l’economia conductual.
Hipòtesis:

La hipòtesis que es pretén verificar en aquest treball és la següent: els factors socials i emocionals en la presa de decisions econòmiques influenciaran als individus fent que prenguin una decisió irracional i el posicionament de pàgines web utilitza l’economia conductual per obtenir més beneficis.

El procés:

Per aconseguir el primer objectiu utilitzaré l’estudi de l’economia conductual mitjançant informació d’internet i de dos llibres anomenats Economia en colors, de Xavier Sala i Martin, i Freakonomics, de Steven D. Levitt i Stephen J. Dubner. D’aquests dos llibres i internet faré la recerca de diferents experiments psicològics per demostrar la presa de decisions de caire econòmic de manera irracional.

Logotip de la pagina web de l'empresa Universal Trailer S.L.U.
Logotip d’Universal Trailer S.L.U.

Per aconseguir el segon objectiu analitzaré l’empresa on treballa el meu pare per saber si el posicionament de pàgines web dóna beneficis, també utilitzaré l’opinió d’un economista i del propi gerent de l’empresa perquè em corroborin o em refutin la meva conclusió pròpia.

Conclusions:

Un dels objectius d’aquest treball era analitzar els factors socials i emocionals que poden influir en la presa de decisions econòmiques dels individus. Això ho he fet explicant diferents experiments de la vida quotidiana, i he arribat a la conclusió que l’economia conductual hauria d’assumir més importància ja que explica el perquè d’algunes coses en les que l’economia clàssica no hi pot arribar, com per exemple les normes socials o l’efecte comparació que et fa decidir per una opció menys racional (experiment 6: Com augmentar els subscriptors d’una revista?). Gràcies a aquests experiments he arribat a la conclusió que els factors emocionals i socials poden influir molt en les decisions econòmiques.

Tot i això no s’hauria de restar importància a l’economia clàssica, doncs crec que s’hauria de combinar les dues. També he arribat a la conclusió de que l’economia conductual es pot utilitzar amb estratègies de màrqueting, doncs els que l’utilitzen et fan prendre la decisió més favorable, utilitzant les emocions i els incentius, per l’empresari.

L’altre objectiu del treball era demostrar que Google Adwords utilitza l’economia conductual. Primer he arribat a la meva pròpia conclusió fent recerca i estudiant aquest servei de Google, després he demostrat que efectivament funciona estudiant les dades d’una empresa real que utilitza Google Adwords i parlant amb el director d’aquesta. Finalment vaig corroborar la meva hipòtesi amb la opinió d’un expert en economia, el qual pensa que Google Adwords plasma perfectament l’economia conductual i l’aprofita per treure beneficis.

Bibliografia: