Els beneficis de la Kinesiologia

Ins Tarragona - Aina Marín RománTítol: Els beneficis de la kinesiologia en el món educatiu
Autora: Aina Marín Román
Tutora: Àngels Puigdomènech Romero
Modalitat: Humanitats i Ciències Socials
Àrea curricular: Psicologia
Centre: Ins Tarragona
Localitat: Tarragona

La Kinesiologia és una tècnica motriu que facilita la connexió de les diferents àrees del cervell. Actualment és una tècnica més coneguda, encara que fa molts anys que es practica. Va estar iniciada pel Dr. Dennison que va començar la investigació fonamental en el rendiment en la lectura i la seva relació amb el desenvolupament del cervell que constituiria la base per al treball de Brain Gym®, el programa d’aprenentatge basat en el moviment per ajudar a les persones que tenen problemes d’aprenentatge. Dennison va oferir als seus estudiants un programa amb desenvolupament sensorial, incloent uns simples moviments que semblaven ajudar amb l’equilibri i la capacitat de percepció. Aquests moviments són l’origen de la idea de gimnàstica cerebral.

• Tenir referències de les primeres persones que van estudiar la kinesiologia i la van aplicar a l’educació
  • Conèixer les bases teòriques (cervell i aprenentatge).
  • Conèixer els materials de suport a l’aula.
  • Conèixer l’actualitat de Tarragona referent a aquest tema: formació, aplicació,…
  • Iniciar una petita pràctica escolar

Fer una recerca sobre els avantatges que ens proporciona aquesta tècnica que fa referència a la relació entre el moviment i la connexió dels hemisferis cerebrals

• Buidatge d’articles científics sobre la kinesiologia educativa.
  • Aprenentatge dels diferents exercicis de Kinesiologia educativa.
  • Entrevista a la formadora de mestres Cristina Cosials.
  • Recull de valoracions de mestres en acabar la formació Respiració, moviment i aprenentatge del CRP del Tarragonès.
  • Recerca dels centres educatius de Tarragona que inclouen la pràctica de la Kinesiologia en la seva programació anual.
  • Pràctica a les escoles de Sant Salvador i del Serrallo.

Crec que he assolit tots els objectius que m’havia plantejat a l’inici d’aquest treball.

He conegut que gràcies a l’esforç i el rigor científic de persones, com el
Dr. Dennison, avui en dia coneixem i podem aplicar tècniques de kinesiologia en l’àmbit de les escoles.

La kinesiologia educativa és un recurs didàctic amb uns resultats excel·lents que consisteix en uns exercicis de gimnàstica del cervell que es poden aplicar a qualsevol activitat d’aprenentatge.

Aquests exercicis ajuden a millorar tant els aprenentatges de l’escola com l’educació emocional i maduresa personal, millorant l’autoestima, la seguretat, la confiança i les relacions socials.

Cal dir que la kinesiologia ens aporta una visió holística del nostre organisme, i ens ajuda a l’apropament i la comprensió dels mecanismes que ens possibiliten l’acció i les interrelacions amb nosaltres mateixos i amb el nostre entorn.

Som un ésser global, per tant la meva conclusió és que facilita l’aprenentatge als alumnes tenint en compte la persona en el seu conjunt, vinculant també les emocions. I aquí es podria enllaçar un altre tema molt interessant sobre els diferents tipus d’intel·ligència.

Gràcies a la Cristina Cosials he après com portar a la pràctica aquesta tècnica, i sobretot m’ha encoratjat a estendre-la en els meus anys d’Universitat. Amb ella i amb les opinions dels mestres he après la importància de l’equilibri personal per gaudir del dia a dia a les aules.

Personalment, estic molt satisfeta d’haver pogut convertir les dificultats de la meva infantesa en un bon punt d’inici del meu futur laboral.