La detecció més gran d’estudiants amb necessitats especials ha sobrepassat els avenços realitzats en la dotació de recursos, segons l’informe del Síndic de Greuges
En els darrers cinc anys s’ha doblat a les aules escolars el nombre de nens amb autisme i amb trastorns d’aprenentatge de 0 a 16 anys i ha augmentat en gairebé dos terços les d’altes capacitats. Greuges sobre l’educació inclusiva que s’ha presentat aquest matí, han deixat petits els avenços que s’havien realitzat en educació inclusiva a les escoles que han rebut els darrers anys més professionals de suport.
L’informe L’educació inclusiva a Catalunya , elaborat pel Síndic de Greuges en el marc del Pacte contra la segregació escolar, analitza de manera exhaustiva el desplegament del model d’educació inclusiva a partir de l’aprovació del decret que la regula a l’octubre del 2017 ( Decret 150/2017).
El document conclou que s’han fet avenços significatius en aquest tema (més recursos, més distribució a l’escolarització, més professionals), però també posa de manifest la persistència de mancances importants que impedeixen que es vegi propera la plena inclusió escolar dels alumnes amb necessitats específica de suport educatiu.
Els nens reconeguts com a alumnes amb necessitats especials han crescut de forma notòria en aquests darrers anys, especialment en les primeres etapes. La hipòtesi dels autors és que se’n diagnostica més. Així, des del 2017, quan se signa el decret, ha augmentat gairebé un 60% els nens amb necessitats educatives des d’infantil a ESO, mentre que el conjunt d’alumnat s’ha reduït un 1,8% pel descens de la natalitat.
Els alumnes amb trastorns de l’espectre autista (TEA) han augmentat un 111% entre el curs 2017-2018 i 2022-2023. Aquest grup suma 14.000 nens en total a Catalunya.
L’informe recomana una reorganització dels recursos existents que han crescut els darrers anys
Si vols continuar llegint l’article, clica aquí




