Detecció i derivació a serveis especialitzats d’atenció als fills i filles en situació de violència masclista en l’àmbit familiar

És cert que l’àmbit educatiu és un espai protector per a l’alumnat en situació de violència masclista i això és molt important, però hem d’apostar per anar més enllà i contribuir a revertir i millorar la situació de violència: hem de ser proactius/proactives!

Els fills i filles en situació de violència masclista són considerats subjectes de dret, juntament amb les seves mares, a la  Llei 5/2008, del 24 d’abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista, i s’han d’atendrePrecisament, els centres educatius són un espai important per detectar l’alumnat en situació de violència en l’àmbit familiar.

Des del sistema educatiu hem de treballar per reconèixer els fills i filles en situació de violència masclista, donar-los suport i acompanyar-los. Moltes vegades, es tracta sols de fer la derivació del cas als serveis especialitzats.

Es tendeix a creure que la violència és marginal però malauradament és molt present i no té res a veure ni amb l’ètnia ni la classe social. Els fills i filles són víctimes directes, sempre, de la violència masclista que el pare o parella de la mare exerceix contra la mare i els fills i filles. Sovint, es naturalitzen certs comportaments en els infants i adolescents com, per exemple, el fet de ser violent/violenta o no tenir ganes de fer res i mostrar-se apàtic/apàtica i aquests poden ser les manifestacions del patiment i dolor que duen dins seu. És de vital importància reforçar la detecció de la violència en l’entorn educatiu i actuar!

Per donar-hi resposta, disposem dels equips d’assessorament i orientació pedagògica (EAP) juntament amb la Xarxa d’atenció i recuperació integral per a dones i fills i filles en situació de violència masclista.