Nou Barris al 10è Congrés de Ciència: El mar és vida!

La setmana passada, del dilluns 22 al divendres 26 de maig va tenir lloc el 10è Congrés de Ciència al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, organitzat pel Consorci d’Educació de Barcelona. Amb el lema d’ “El mar és vida” un total de 37 centres d’educació primària de la ciutat van poder compartir les seves recerques al voltant de la temàtica tractada. Al llarg d’aquests dies s’han tractat qüestions tan diverses com la degradació de l’aigua del mar, la xarxa tròfica marina, la pressió hidroestàtica….que han permès els nens i nenes un contacte directe amb el mètode científic: aproximació a una problemàtica/plantejament d’hipòtesis/experimentació per veure si són certes o no/formulació d’unes conclusions.
Cada dia, un total d’entre 6 o 7 escoles, organitzades en dos torns, han presentat la seva experiència i la comunitat científica, representada científics i científiques expertes en el mar, han pogut fer una valoració de la seva recerca, ressaltant encerts, fent preguntes que poden fer avançar la investigació en el futur, en definitiva, han donat la seva opinió sobre la feina feta, tot tenint present que el que es presenta al Congrés és fruit de tot una prèvia, treball fet a les aules amb tots els nens i nenes.

El dilluns 22 de maig, l’escola Calderón, va ser l’encarregada d’inaugurar el Congrés amb la seva experiència “Com és possible que un grup de set orques encallin a la mateixa platja? Va ser molt interessant saber com, per a poder donar resposta a aquesta pregunta, els nens i nenes de 3r de l’escola Calderón van fer un munt d’experiments per a saber com es propaga el so en el medi marí.

Al 2n torn, l’alumnat de 1r de l’escola Elisenda de Montcada, es va plantejar Què passaria si desapareguessin les algues? I això els va fer pensar que en sabien, a l’inici, ben poc de les algues i per això van orientar la seva recerca a conèixer què són les algues i per què són tan importants per l’espècie humana.

El dimecres 24 de maig va ser el torn dels nens i nenes de 2n de l’escola Mestre Morera que van plantejar la recerca Si moren els animals per la contaminació del mar, com sobreviuen els altres animals i com canvia el paisatge? Això els va portar a fer un treball molt exhaustiu sobre la xarxa tròfica i a fer diversos experiments sobre els elements que configuren el paisatge marítim i a entendre què fa que aquest variï.

L’últim dia del Congrés, l’alumnat de 6è del Col·legi Sant Lluís es va preguntar Quina seria la millor platja perquè les tortugues del CRAM tornessin a viure en llibertat? I això els va portar a fer una recollida de diverses mostres d’aigua de diferents platges de Catalunya per a poder comparar-ne diverses variables, com el ph, la salinitat, amb el refractòmetre, temperatura…

Per últim, el Congrés de Ciència no només posa en valor la recerca a l’aula, sinó també la manera com apropem la ciència a la ciutadania. Per això és tan important parlar en propietat, tenir un discurs ordenat i ser concís. Així, la ciència i la llengua es donen la mà!

En conclusió, han estat uns dies on hem sentit nens i nenes de la ciutat com han dut a terme les seves investigacions, amb quins problemes s’han trobat, com els han pogut resoldre i a quines conclusions han arribat. Si us heu quedat amb ganes de més, no us preocupeu perquè el proper curs, el Congrés de Ciència continuarà explorant la temàtica del mar. A continuació podeu veure les exposicions dels nostres centres de Nou Barris.

Per si voleu veure totes les jornades també us deixem l’enllaç a la pàgina del congrés de ciència:

Felicitats a tot l’alumnat per a la seva participació, així com a tots els mestres que els han acompanyat en aquest procés de descoberta científica tan apassionant!

Ens veiem el curs vinent!