En marxa les Xarxes per al Canvi a Nou Barris

Ja hem dut a terme la 1a sessió de les Xarxes per al Canvi a Nou Barris, que és la número 28 del programa. A Nou Barris tenim dues xarxes, Nou Barris 1 i Nou Barris 2 i a cadascuna hi ha 10 centres educatius. Un total de 12 escoles, 2 Instituts escoles, 4  Instituts, 2 centres concertats i 66 docents  s’hi han apuntat.

Aquest programa està promogut pel Consorci d’Educació de Barcelona i va iniciar el seu recorregut el curs 2017/18 amb l’objectiu de transformar els centres per arribar a l’equivalència entre centres educatius i, en  última instància, millorar l’aprenentatge de tot l’alumnat. Aquest curs 2022/23 ens trobem en el segon curs de la 2a tanda i té per lema “Lideratge per a l’aprenentatge en el context del nou currículum”. Això vol dir que posa l’accent en el paper que han de jugar els equips impulsors en tant que persones que viuran de primera mà el treball que es fa a les xarxes i que seran les responsables de dinamitzar i transferir als seus claustres tota la feina feta en el marc de les Xarxes tenint el nou currículum en el punt de mira.

En aquesta 1a sessió, vam tenir temps per conèixe’ns, esmorzar plegats i  fer un breu repàs de les novetats que suposa la introducció del nou currículum a les diferents etapes educatives. També, cada centre va poder començar a identificar quin serà el seu focus de treball que desenvoluparà al llarg de les sessions de la Xarxa, estan aquest propòsit  relacionat amb 3 grans paràmetres: “els 6 vectors del currículum”, “Metodologies” i “Avaluació”. 

Mitjançant una dinàmica que tenia per objectiu complimentar un cub, els docents participants van haver de reflexionar sobre els motius de la tria del focus de treball i la manera com aquesta temàtica es podrà desenvolupar als seus centres (sentit del canvi, organització, recursos a mobilitzar…). Una vegada confegit el cub, s’havia de situar  a sota d’una de les tres piràmides que s’havien confeccionat. D’aquesta manera vam tenir una primera visió de quins centres volen treballar l’avaluació, els 6 vectors del currículum o metodologies i que per tant, configurarien uns primers equips de treball entre iguals, estables al llarg de les sessions de Xarxa.

Aquest focus de treball ha de tenir connexions amb la PGA i pot ser un aspecte que el centre ja tingui encetat o una nova temàtica transversal a implementar. Per últim, vam concretar aspectes més organitzatius i logístics, tot remarcant la importància de documentar tot el que es vagi fent  des dels equips impulsors perquè hi pugui haver un registre acurat de les evidències de la feina duta a terme.

Els centres valoren molt positivament les trobades de la Xarxa perquè propicien espais de conversa pedagògica i  fomenten l’aprenentatge entre iguals. Per últim, esdevenen un model per a les trobades dels seus equips impulsors en tant que poden dur a terme dinàmiques semblants i adquireixen recursos per a dinamitzar aquestes trobades.

Ens quedem amb molt bones sensacions d’aquesta primera sessió i amb ganes de retrobar-nos al gener!