Nom activitat: Itinerari vestigis Castell de Rià.
Àmbit Curricular: Ciències Socials, Ciències de la Naturalesa, Llengua i Literatura Catalana
Nivell: Cicle Superior de primària, ESO Durada: tot el dia
Estacionalitat: Tot l’any
Objectius: Fomentar els valors de l’excursionisme com a mitjà per desenvolupar les competències curriculars. Descobrir els orígens llegendaris de Catalunya. Entendre l’evolució del paisatge al llarg del temps. Analitzar l’entorn i entendre la importància del paisatge en la configuració de les activitats humanes. Reconèixer en el medi natural, social i cultural els canvis i les continuïtats relacionades amb el pas del temps i aplicar aquests coneixements en la interpretació del present, la comprensió del passat i en la construcció del futur.
Descripció: Itinerari de descoberta de l’entorn on visitarem els vestigis del Castell de Rià, llar llegendària del comte Guifré el Pilòs, fundador del Casal de Barcelona. El recorregut es realitza entre Prada i Rià – Sirac seguint el camí de Canoà (asfaltat). Al llarg de recorregut descobrirem l’entorn, el seu paisatge, la seva economia i intentarem descobrir les traces de la llengua i cultura catalana en el territori. La tornada seguim un camí que segueix el canal de la branca vella que ens dóna peu a conèixer la importància de les canalitzacions i gestió dels recursos hídrics del Conflent. Activitat pensada com a descoberta de l’entorn a nivell geogràfic, històric i cultural.
Mapa de recorregut:
Competències:
AMBP-MED | DIM15P-MED | CO03P-MED | Interpretar l’espai a partir dels elements del territori i de les seves representacions per situar-s’hi i desplaçar-s’hi |
AMBP-MED | DIM15P-MED | CO02P-MED | Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim |
AMBS-LIN-CAT-CAS | DIM4S-LLE-CAS-CAT | CO12S-LLE | Escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments |
AMBS-LIN-CAT-CAS | DIM2S-LLE-CAS-CAT | CO5S-LLE | Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. |
AMBS-CIE | DIM15S-CIE-TEC | CO2S-CIE-TEC | Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals |
AMBS-CIE | DIM15S-CIE-TEC | CO3S-CIE-TEC | Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat |
AMBS-SOC | DIM20S-SOC | CO7S-SOC | Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones i fer propostes d’actuació |
AMBS-SOC | DIM19S-SOC | CO3S-SOC | Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals |
AMBS-SOC | DIM19S-SOC | CO4S-SOC | Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics |
AMBS-SOC | DIM19S-SOC | CO1S-SOC | Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica |
AMBS-SOC | DIM21S-SOC | CO9S-SOC | Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn |