Situació d’Aprenentatge: Saps com mesuraven a l’Edat Mitjana?

Descripció: Saps com mesuraven a l’Edat Mitjana?

Context:

Davant d’un monestir romànic com Sant Miquel de Cuixà ens preguntem com els mestres constructors s’ho feien per mesurar a l’edat mitjana i quines eines utilitzaven per tal de poder aixecar aquests monuments.

Repte:

Com mesuraven a l’edat mitjana? Construir dos eines bàsiques utilitzades pels mestres constructors medievals per construir monestirs, esglésies, castells, palaus…Estem parlar de construir una cana de destre i una corda de tretze nusos. Amb aquestes eines els alumnes hauran de construir una planta d’una església romànica i mesurar parts del monestir (claustre).

Competències específiques:

Matèria: Matemàtiques.

Competència específica 6: Vincular i contextualitzar les matemàtiques amb altres àrees de
coneixement, interrelacionant conceptes i procediments, per resoldre problemes i desenvolupar la capacitat crítica, creativa i innovadora en situacions diverses.

Matèria: Ciències socials.

Competència específica 7: Identificar els fonaments que sostenen les identitats personals i col·lectives
des d’una perspectiva intercultural, respectant els sentiments de pertinença, i valorar les diverses manifestacions culturals i artístiques i el patrimoni material i immaterial per contribuir a la cohesió social i als valors que emanen d’una ciutadania europea responsable i solidària.

Competències transversals:

Competència personal, social i d’aprendre a aprendre

Objectius d’aprenentatge:

Obj 1: Conèixer el sistema que s’emprava per mesurar a l’edat mitjana medievals.

Obj 2: Fabricar dos eines claus que s’empraven en la construcció medieval: la cana de destre i la corda de tretze nusos

Obj 3: Utilitzar les dues eines construïdes mesurant elements del monestir així com saber-les utilitzar.

Criteris d’avaluació:

6.1 Reconèixer i utilitzar les matemàtiques presents en la vida quotidiana usant els processos inherents a la investigació científica i matemàtica: inferir, mesurar, comunicar, classificar, predir…, en situacions susceptibles de ser abordades en termes matemàtics.

7.1 Explicar els trets definitoris d’algunes cultures històriques, identificar elements de
canvi i continuïtat en les seves expressions culturals i artístiques i reconèixer aspectes
significatius de la seva aportació a la cultura universal.

Sabers:

Sentit de la mesura.

– Selecció i ús d’instruments (analògic o digital) i unitats adequades per mesurar de
manera directa diferents magnituds de l’entorn.
– Deducció, interpretació i aplicació de les principals estratègies per obtenir longituds,
àrees i volums en figures planes i tridimensionals.
– Relació entre les aplicacions dels teoremes de Tales i de Pitàgores en els diferents
contextos històrics en què s’han utilitzat (Grècia, Índia, Xina).

Les arrels de la cultura occidental.
– Identificació del llegat cultural del món clàssic, del judeocristià i de la civilització
islàmica i valoració de les seves aportacions a Europa.
– Anàlisi de les petjades d’aquest llegat en el patrimoni material i immaterial.

Desenvolupament de la Situació d’Aprenentatge:

La situació d’aprenentatge es desenvolupa durant una jornada. S’inicia al matí amb una caminada d’una hora aproximadament fins al monestir de Sant Miquel de Cuixà. En l’exterior del monestir, en un camp adjacent, després d’una explicació introductòria (context, repte, objectius i sabers que treballarem) els alumnes individualment fabriquen una cana de destre ( una vara amb mesures antropomòrfiques) i una corda de tretze nusos (dotze intervals iguals). Llavors en petit grup, ajudats per cordes, la cana, estaques, martells i esquadres els alumnes han d’arribar a construir la planta d’una església romànica (nau central, transsepte i absis). Analitzem els problemes que ens trobem i comparem amb els resultats obtinguts.

Parem per dinar.

A la tarda entrem al monestir, el descobrim i observem si el que hem construït al matí s’adiu a la realitat (planta de la l’església de Sant Miquel de Cuixà). Al Claustre del monestir coneixem la seva història (com és que falta una part?) el mesurem amb la corda de tretze nusos i la cana, comprovem quina forma geomètrica té i concloem l’activitat reconstruint de forma simbòlica el claustre per donar valor al nostre patrimoni.

Duració i temporització Situació Aprenentatge:

– Activitats introducció a l’aula: Situació monestir Sant Miquel de Cuixà, treballar la terminologia de l’arquitectura romànica i respondre preguntes: des que quan mesurem amb el sistema mètric? Com mesuraven a l’antiguitat? Quin sistema ens és més útil i pràctic?

– Activitat al l’EdA:  Duració tot el dia a Sant Miquel de Cuixà i desenvolupament de l’activitat anteriorment descrita

– Activitat consolidació i avaluació: realització d’una presentació del treball fet, aprofundir les figueres geomètriques i el teorema de Pitàgores amb la corda de tretze nusos.