90è Aniversari de la Biblioteca Pere Vila – Pau Claris

Aquesta  setmana s’ha celebrat el 90è Aniversari de la Biblioteca escolar que comparteixen l’Escola Pere Vila i l’Institut Pau Claris. La Biblioteca popular Pere Vila fou inaugurada el 16 d’abril de 1943, i formava part d’un pla de l’Ajuntament de Barcelona per dotar a la ciutat de biblioteques entre 1931 i 1936.

Els centres educatius han realitzat diverses activitats per commemorar aquest aniversari amb l’alumnat i posar en valor la importància de la biblioteca i ahir dimecres 17 d’abril es va realitzat un acte obert a les famílies i al barri.

En l’acte ha intervingut Francesc Maldonado, director de l’Institut Pau Claris i Mercè Miralles, que va ser la directora del centre educatiu durant molts anys. En els parlaments s’ha reivindicat la importància de les biblioteques escolars per l’adquisició de la competència lectora i per la seva contribució a l’aprenentatge de l’alumnat i s’ha reinvindicat la necessitar d’invertir en la seva millora.

Seguidament, hi ha hagut un petit col·loqui sobre el llibre Les bibliotecàries. Diari de la Biblioteca Popular del Pere Vila 1933-1939. Núria Mulé ens ha explicat com ara fa més de 20 anys, fent una suplència de la bibliotecària, va descobrir els antics diaris de la biblioteca i la lectura dels textos la va captivar.  També ha  participat l’editor del llibre i  Elisa Pereza, il·lustradora del llibre i ex-alumna de l’Escola Pere Vila. El llibre es va aconseguir editar gràcies a una campanya de micromecenatge.  El diari escrit per Rosa Sarrado i Concepció Múnera, recull les tasques quotidianes de la biblioteca i ens permet aproximar-nos a aspectes com les preferències lectores de l’època, les relacions entre el personal bibliotecari i els lectors, i aporta molta informació sobre el context polític i social de l’època. Trobem fragments que es parlen dels bombardejos, joves que marxen al front, i com afecta la guerra als lectors. Aquest és un exemple de les notes que hi trobem:

20-VIII-1938: Després de bastant temps, avui ha tornat a la Biblioteca un lector. Quan va deixar de venir era un nen, avui si bé no és un nen, tampoc és home. Tot el seu cos fort i bonic encara va creixent. En entrar feia la cara de sempre, mig rient, ha anat en busca dels seus llibres preferits, però jo he sentit soroll estrany, com d’alguna cosa que s’arrossegués…portava una cama de fusta.

Per últim, la locutora Eva Coll ha realizat una lectura dramatitzada de diversos fragments del diaris de la biblioteca acompanyada per les interpretacions musicals de la soprano Anaïs Oliveras i la pianista Aydan Abbasova, de l’AFA de l’Escola Pere Vila.

Els fragments del llibre han estat seleccionats per la Biblioteca Francesca Bonnemaison, i l’acte ha comptat amb el suport del CRP i el Consorci d’Educació de Barcelona.

Enllaç al llibre editat per l’editorial Morsa

Enllaç al diari original digitalitzat