Caixa d’eines per escoltar totes les veus
Decàleg per a conviure als centres educatius
Discrepància benvinguda. Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula.
Marina Caireta i Cécile Barbeito. Escola Cultura de Pau. Ajuntament de Barcelona. 2018.
Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s’estableix l’elaboració i la implementació del Projecte de Convivència en els centres educatius dins el marc del Projecte Educatiu de Centre
Manifest per a una educació democràtica en valors. Maig 2018
Aquest document presenta un conjunt de principis i propostes bàsiques sobre l’educació en valors en el context d’una societat democràtica i pluralista.
RECURSOS
Projecte de convivència. Departament d’Educació. Setembre 2019.
Els recursos de Sensiblització i reflexió, Eines, estratègies i models per poder dur a terme les propostes d’actuació del Projecte de convivència, Bones pràctiques de centres i Possibilitats formatives que s’ofereixen sobre cada tema. |
|
La convivència als centres d’educació infantil i primària. Departament d’Ensenyament. 2007
El programa de convivència en els centres d’educació infantil i primària ofereix les eines pedagògiques adequades per incidir en tres àmbits principals de formació de la persona: la construcció de la pròpia identitat sent conscient que hi ha altres identitats (identitat), la necessitat de saber relacionar-se amb les altres persones (relació) i l’actuació sempre solidària (solidaritat). |
|
La convivència als centres docents d’ensenyament secundaris. Programa i propostes pedagògiques. Departament d’Ensenyament. 2003
El programa de convivència en els centres d’ensenyament secundari posa l’accent en la necessitat de fomentar les relacions interpersonals en el si de cada centre i garantir que siguin positives; així mateix, parteix del diagnòstic previ de la nostra realitat i planteja propostes d’actuació basades en experiències contrastades i bones pràctiques. |
|
Kxa Educació infantil i primària
Activitats per a treballar diferents aspectes que intervenen en la convivència. En aquest recurs es treballa la competència Social, la comunicació, les emocions, l’acollida, la ‘inclusió i la cultura de la pau i mediació. |
|
5 Kxs de convivència (Secundària)
5 Caixes de convivència és un conjunt de recursos, en forma d’activitats, per a formadors i formadores i per als centres que desitgin treballar amb l’alumnat aspectes generals i específics dins dels projectes de convivència. |
|
Agenda dels infants. Propostes per millorar el nostre benestar. Institut Infància i Adolescència. Ajuntament de Barcelona.
Recull de les 11 demandes de millora del benestar que fan els nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de Barcelona i les seves 115 propostes d’actuació. |
|
Catàleg d’activitats antirumors. Barcelona acció intercultural. Ajuntament de Barcelona
L’Estratègia BCN Antirumors neix l’any 2010, en el marc del Pla BCN Interculturalitat. És una estratègia comunicativa de sensibilització i formació que té com a objectiu generar eines i recursos per desmuntar rumors i estereotips que dificulten el procés intercultural |
|
Guia de la participació dels infants. Ajuntament de Barcelona Guia per promoure la participació dels infants en la definició i planificació de les iniciatives participatives al barri, al districte i a |
|
Recursos per a conviure (amb la polarització) als centres educatius
Recursos pel professorat associats al document de propostes “Conviure (amb la polarització) als centres educatius” per a donar resposta a la situació actual. |
|
Educació per la pau i la convivència en el marc escolar. Una mirada des de la formació del professorat. Marina Caireta. Escola Cultura de Pau. 2013.
L’objectiu d’aquest document és mostrar i compartir el plantejament que l’Escola de Cultura de Pau fa en el seu treball de formació de professorat en educació per la pau i la convivència. |
|
Revista convives sobre cultura de pau. Nº 18
Articles de reflexió sobre el tema i experiència de centres. |
|
Círculos de diálogo. Revista Convives. Monográfico núm. 21.
En aquest monogràfic de la revista Convives trobareu molts articles interessants, i un article específic sobre cercles de diàleg d’en Vicenç Rul·lan, amb exemples i respostes a les preguntes més freqüents que ens podem fer en relació amb el disseny i la implementació dels cercles proactius. |
|
Som crítics.? Fonaments per a una educació compromesa. Marc Rosàs i Francesc Torralba. Informes breus 69. Fundació Jaume Bofill 2019.
En aquest Informe Breu trobarem una aproximació al concepte de pensament crític i una reflexió sobre la relació que té amb la filosofia. A més, farem un passeig per la història que ens mostrarà els principals eixos temàtics que han estat objecte del pensament crític. |
|
Recursos de Fundipau
Recursos educatius per treballar l’educació per la pau als centres educatius: dinàmiques i jocs, propostes didàctiques, cançons,… |
|
Recursos pedagògics per la transformació social i l’educació per la pau.
Guia de sistematització- per formadors, educadors i professors. Servei Civil Internacional de Catalunya, Departament d’interior, Relacions institucionals i Participació, i Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. 2010. |
|
Lectures per parlar de política, llibertat, democràcia i resolució de conflictes amb infants i joves.
Recull de lectures que aborden conceptes i realitats molt actuals: política, democràcia, eleccions, conflicte, diàleg, desobediència, convivència, revolta, pau. |
|
Grup IREF (Innovació i recerca per a l’ensenyament de la filosofia)
Conjunt de propostes que, aplicats des dels 3 als 18 anys, enforteix la capacitat reflexiva, concreta el desig general d’ensenyar a pensar i pretén desenvolupar les habilitats cognitives dels estudiants, tot ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a fer-los més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic. |
|
Debat socràtic
Metodologia amb fàcil aplicació a les aules i centres educatius. Trobareu tots els materials utilitzats i una guia d’ús a Educació Demà identifica les tendències de canvi amb més impacte en educació, et convida a debatre les seves implicacions reals sobre el terreny i a construir nous abordatges educatius a través d’espais de co-creació. |
|
Com es pot abordar a l’aula el que està passant aquests dies?
En temps convulsos, com es poden afavorir la cultura de la no-violència i la convivència a l’escola? I com es poden acompanyar i transformar emocions com la por, la frustració i la ràbia? |
|
Mediació i pràctiques restauratives. Institut per la convivència i l’èxit escolar. Govern Illes Balears
Documents i recursos de referència de l’àmbit de la convivència. |
|
Temps de Cercle i Reunions en Cercle. Belinda Hopkins Llibret molt pràctic sobre el Temps de Cercle de Belinda Hopkins. Trobareu idees per dissenyar diferents temps de cercle i moltes activitats de mescla i energitzants. |
|
Les pràctiques restauratives a l’aula. Belinda Hopkins Llibret síntesi del model que proposa Belinda Hopkins editat per l’Institut de Convivència i Èxit Escolar de Balears. |
|
El petit Compass. Associació Ahead Manual d’educació en drets humans per fer servir, treballar i viure’l amb grups d’infants i joves, per part de la comunitat educativa tant de l’àmbit formal, com no formal. |
ENLLAÇOS D’INTERÈS
Projecte de convivència. Recursos. Departament d’Educació | |
Estratègia Barcelona antirumors. Ajuntament de Barcelona. | |
Escola Cultura de Pau. UAB. | |
Associació de mestres Rosa Sensat. | |
FundiPau | |
Institut per la convivència i l’èxit escolar. Govern Illes Balears |