Arqueologia de la Guerra Civil

Activitats relacionades
  • Merengue

Aquesta visita a l’espai de memòria del Merengue està pensada per a l’alumnat de segon cicle d’ESO i batxillerat.

El Camp d’Aprenentatge de la Noguera ha elaborat un seguit d’activitats didàctiques en relació a la divulgació escolar dels Espais de la Batalla del Segre, en concret en l’espai on es va formar el Cap de Pont de Balaguer, a la Noguera.

En els darrers anys, i impulsat des del govern de Catalunya, s’han fet passos per afavorir la memòria i la dignificació de totes aquelles persones que van patir la repressió, el dolor i la mort en la defensa dels seus ideals democràtics. En aquests moments, alguns dels espais històrics de la guerra civil espanyola a la Noguera es troben ja en situació de ser visitables -per exemple, “el Merengue” a Camarasa-, però manquen eines d’apropament didàctic que afavoreixin la seva comprensió i que, per tant, facilitin el reconeixement i divulgació de la memòria i el patrimoni de la guerra civil.

En aquesta direcció, els objectius prioritaris plantejats des del CdA de la Noguera són:

– Utilització dels espais de la memòria històrica com a font de coneixement del passat partint de la premisa que l’experiència d’enfrontar-se al passat des dels llocs on perviu la memòria d’aquest passat, afavoreix l’aproximació als fets històrics.
– Potenciació de processos d’empatia històrica, proposant un apropament a la memòria de la Batalla del Segre des dels mateixos espais històrics on es va desenvolupar, adreçant-los fonamentalment a l’alumnat de 4rt. d’ESO i de batxillerat, que tenen edats similars als actors històrics dels fets que es produïren en aquest indret. Les primeres actuacions en aquest front de guerra van ser protagonitzades per l’anomenada lleva del biberó.
– Veure la història local com a eina d’apropament a la història més general. Aquest objectiu es desenvolupa a partir de propostes didàctiques que permeten una interrelació entre el marc més general (la Guerra Civil) i el local (la Batalla del Segre en el Cap de Pont de Balaguer).

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *