Projectes compartits i aliances

PROJECTES

Els projectes poden tenir una durada variable . Els docents del CdA, en estreta col·laboració amb diferents institucions i els mestres i professors  dels centres educatius que hi participen, plantegen idees  per a portar a terme el projecte en qüestió.

La guerra civil a secundària

Projecte  que té com a objectiu l’ús de fonts diverses per acostar-se a aquests fets històrics. És una activitat que es porta a terme en els instituts. Cal, doncs, un espai de terra en el pati per poder desenvolupar-hi l’excavació arqueològica. Consta de tres laboratoris diferents per on passa l’alumnat.

Enllaç de l’activitat als centres

L’arqueologia als centres

Projecte que té com a objectiu l’ús de fonts materials per promoure l’apropament a la prehistòria a primària i secundària. És una activitat que es porta a terme en els instituts. Cal, doncs, un espai de terra en el pati per poder desenvolupar-hi l’excavació arqueològica.

Adopció del Patrimoni

Història del Projecte

L’any 1992, neixia a Nàpols (Itàlia) el projecte LA SCUOLA ADOTTA UN MONUMENTO (l’Escola Adopta un Monument) sota la iniciativa de la Fondazione Napoli Novantanove, en el marc del qual noies i nois de totes les edats van treballar sobre un monument local. L´any 1994, un programa cultural de la Unió Europea va impulsar aquest projecte a diferents països europeus. Des del 1997, una vegada finalitzat el projecte europeu, el servei d’educació de English Heritage, la institució encarregada de vetllar pel patrimoni arqueològic, històric i cultural a Anglaterra, va continuar amb el programa, avui encara vigent i en expansió a aquell país.

Prenent com a inspiració aquestes experiències prèvies, el Camp d’Aprenentatge de la Noguera va impulsar, des del curs 2006-07, aquest projecte a Catalunya adaptant-lo a les característiques de la realitat cultural i educativa catalana. En aquesta primera fase, la proposta – que passà a anomenar-se L’ESCOLA ADOPTA UN MONUMENT- va portar-se a terme en col·laboració amb el Centre d’Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Universitat Autònoma de Barcelona, sota el paraigües del grup Arqueologia i Ensenyament, format per docents d’educació primària, educació secundària i arqueòlegs. Aviat van incorporar-se els anomenats centres territorials, que des de diferents zones de Catalunya coordinaven els centres que volien participar en el Projecte. Exemple d’aquests centres territorials eren la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic el Camp d’Aprenentatge de l’Alt Berguedà o el Departament educatiu del Museu Diocesà d’Urgell (La Seu d’Urgell). Aviat va considerar-se necessari el canvi de nom del projecte que va passar a anomenar-se PROJECTE EDUCATIU D’ADOPCIÓ DE MONUMENTS.

El curs 2013-2014, el Departament d’Ensenyament va incorporar la proposta nascuda al CdA de la Noguera, als Programes d’Innovació del Departament sota el nom d’ APADRINEM EL NOSTRE PATRIMONI. La coordinació del projecte passava, doncs, a mans dels Serveis Centrals del Departament d’Educació de Barcelona. Van nomenar-se diversos responsables territorials, que coordinaven la gestió que desenvolupaven els Centres de Recursos Pedagògics, com a elements de suport als centres a l’hora de sol·licitar i desenvolupar el projecte a cada escola o institut.

És a partir del curs escolar 2023-2024 que la coordinació del projecte retorna al Camp d’Aprenentatge de la Noguera, amb el nom d’ ADOPTEM EL NOSTRE PATRIMONI i amb una web nova:  Adoptem el nostre Patrimoni

ALIANCES

Museu de la Noguera

Participació en l’elaboració i posada en pràctica de propostes didàctiques dins del propi museu.

Museu de Lleida

Participació en disseny i elaboració de materials i propostes didàctiques dins del propi museu.

Espai Transmissor dels Megàlits de Seró

Participació en l’elaboració i posada en pràctica de propostes didàctiques dins del propi espai.

Memorial democràtic

Col·laboració permanent arran de la proposta didàctica del CdA de la Noguera “Per no morir en l’oblit. Recuperem la memòria democràtica ” dissenyada aquest curs i ja provada amb alumnes de batxillerat . Vam obrir la porta en seguir continuant treballant plegats en altres propostes educatives al voltant de la didàctica de la Guerra civil.