Gavà Mar troba la frigània 20 anys després

Aquest dilluns dia 21 de març l’alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Escola Gavà Mar ha trobat exemplars de l’insecte del gènere frigània 20 anys després que el deixéssim de veure a la riera de Vallvidrera.

El grup de joves, des de l’àmbit de les ciències, estan indagant la biodiversitat dels ecosistemes. Prèvia a la recerca d’avui, han realitzat una recerca en el sistema de dunes litorals protegides de Gavà, de la que n’han mesurat l’abundància d’espècies i les influències antròpiques.

La troballa de la reaparició de la frigània l’han fet en l’activitat d’aprenentatge en els ecosistemes de la riera que han escollit realitzar a Collserola, acompanyats per l’equip del Camp d’aprenentatge de Can Santoi. L’alumnat, coneixedor del tipus de dades que el calia, ha plantejat que el primer que necessitava obtenir és la identificació de les especies animals i vegetals de la riera, coneguda com la biocenosi. També han vist la necessitat de complementar la recerca amb els paràmetres fisicoquímics del medi aquàtic, conegut com el biòtop. Amb quin propòsit? El propòsit que hem compartit és el de la preservació de la qualitat de l’aigua. Per això, hem après un dels sistemes de mesura de la qualitat de l’aigua la riera de Vallvidrera i dels bosc de ribera, a partir de l’índex biòtic.

El grup s’ha desplaçat fins la proximitat de l’antiga masia de Can Calopa de Baix. D’inici, els nois i noies han vist que es tracta d’una riera minsa, però aparentment neta. En primer lloc han extret dades del biòtop. Després, de la biocenosi, han identificat la vegetació dels bosc de ribera, plena de verns, algun pollancre i plataners, també de créixens, cues de cavall, càrex i diverses algues. De les espècies animals trobades destaquen: efímeres, gambetes d’aigua dolça, barretets, cargols de fang, espiadimonis, sabater, frigània, tàvec, mosca negra, libèl·lula i salamandra. Seguint el sistema d’índex biòtic, el qual assigna a cada espècie un número indicador de la tolerància a la contaminació, hem obtingut una qualitat de l’aigua de mediocre, amb un valor indicador de 53. El bosc de ribera té un valor alt de salut.

Tot el grup de nois i noies ha gaudit de la descoberta de tot aquest conjunt de macroinvertebrats que han trobat a l’aigua de la riera, comptant amb el suport de lupes binoculars i dedicant una bona estona a veure’n tots els detalls morfològics, les adaptacions al moviment, a l’alimentació, a la respiració i els diversos cicles de vida. Creiem que el projecte ha estat útil i n’estem agraïts de la troballa de la reaparició de la frigània a la riera de Vallvidrera.

1. Laura,Hugo i Ona

El que més ens ha agradat d’aquesta sortida ha sigut la part d’agadar i observar els organismes, agafar les mesures de la riera i treballar junts. És divertit treballar en grup i a l’aire lliure. El que més ens ha sorprès va ser que a primera vista no veus animals, però si profunditzes trobes que hi han diferents éssers vius.

2. Elías Fernández, Denisa Pipernea i Hind Laidouci

En general ens ha agradat moltissim la sortida, sobretot agafar i diferenciar els diferents organismes que es troben a la riera i despres analitzar-los.El que mes ens ha sorpres es que encara que l’aigua estigues molt neta hi haguesin molts organismes vius, el millor record que tenim es pasar estona amb els nostres companys i buscar certs organismes, de cara el futur podriem explicar a la gent els diferents organismes que es troben.

3. xavi i iratxe

Bon dia, som dos dels alumnes que van anar a la sortida i voliem donar-vos les gràcies per aquesta sortida, ja que la vam gaudir molt i vam adquerir molts coneixements nous.
    El que més ens va agradar va ser agafar els macroinvertebrats dels rius i examinar-los amb les lupes binoculars. A més a més, ens va encanar passar estona al aire lliure i fer molta part pràctica. El que podem extreure és que gràcies als diferents tipus de macroinvertebrats podem saber l’estat de qualitat de l’aigua.

4. Èric, Alvaro i Mateo

Ens ha encantat la sortida! Poder treballar a l’aire lliure i ser capaços d’apreciar la biodiversitat de la riera ha sigut una gran experiència. La biodiversitat i les formes d’alguns dels invertebrats ens ha sorprès molt! No sabíem que tan a prop de Barcelona podríem trobar un entorn d’aquestes característiques. Després d’haver recollit els invertebrats, ha estat genial el fet de poder veure’ls de manera tan detallada, és una cosa que no oblidarem aviat. Ara estem il·lusionats per veure que ens poden oferir els ecosistemes de la terra!