Els joves “Plafa-aventurers” de 1r d’ESO estudien el bosc foraster!

Aquest dimarts dia 8 de març, els joves de 1r d’ESO A i C, els Plafa-aventurers de l’Institut Joaquima Pla i Farreras de Sant Cugat del Vallès, inicien el Projecte ecosistemes i biodiversitat amb unes indagacions als boscos de Collserola amb el Camp d’aprenentatge de Can Santoi (servei educatiu de suport curricular).

Amb un dia ben ennuvolat i amb plugim, en arribar a Can Santoi els hem proposat el repte d’indagar dues comunitats vegetals del mateix ecosistema, però una a un costat de la vall, a solell i l’altre al costat oposat, a l’obaga. La majoria d’ells han explicat que coneixen poc els boscos, tot i que Sant Cugat del Vallès té molt a prop la Serra de Collserola. Han expressat dos tipus d’hipòtesis, unes en relació a les condicions ambientals i l’altra en relació al tipus de vegetació que hi trobaran a cadascuna d’elles. Han intuït que l’orientació geogràfica respecte al Sol pot influir en les temperatures, la humitat, l’exposició al vent i la quantitat de llum que reben.

També hem reflexionat sobre les diferents adaptacions de les plantes a solell i a l’obaga i que potser no trobarem les mateixes plantes a cada lloc.

Explicats el diferents procediments per a l’obtenció de dades ambientals i per a observar i identificar els vegetals, ens hem endinsat als boscos de Collserola, a banda i banda de la Riera de Vallvidrera i ens hem repartit en 12 equips. Simultàniament, sis equips han anat a mesurar paràmetres ambientals a solell i els altres sis, a l’obaga. Això ens ha permès que a posteriori hàgim pogut fer la comparativa dels paràmetres ambientals en la mateixa situació atmosfèrica. Constatem que tothom ha anat adquirint les habilitats col·laboratives i tecnològiques.

Després els sis equips de cada comunitat vegetal, han identificat 20 plantes seleccionades entre les parcel·les de solell i de l’obaga. També han adquirit unes noves habilitats d’observació i identificació.

El matí s’ha fet curt, però ens ha donat temps per reflexionar sobre les dades obtingudes. Encara a les aules del Camp d’aprenentatge, hem iniciat a comprovar les hipòtesis inicials, adonant-nos amb evidències numèriques, que la comunitat del solell està molt condicionada per una alta insolació, fet que li dóna menys humitat, sequeres i això condiciona a la vegetació que hi creix. Per contra a l’obaga, les plantes desenvolupen noves estratègies per aprofitar la llum solar i conserva un ambient més humit i resistent a les sequeres. Els vegetals que viuen a cada comunitat també són molt diferents, amb algues característiques que els nois i noies han intuït a les hipòtesis.

Bé, aquesta reflexió iniciada, se l’emporten a l’institut, amb un munt de dades i vegetals identificats per fer comparatives i posar el valor els boscos com a ecosistemes proveïdors de recursos naturals i de biodiversitat. Bona feina Plafa-aventurers.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>