“Els egipcis” investiguen la riera

Aquest dimarts dia 1 de març, els nens i nenes de cinquè de l’Escola Estel de Molins de Rei, que aquest any s’anomenen Els egipcis, han vingut a explorar la riera de Vallvidrera i a conèixer el seu estat de salut ambiental acompanyats del Camp d’aprenentatge de Can Santoi. Des del Camp d’aprenentatge posem en valor l’alta motivació amb la que han exposat tota una sèrie de preguntes inicials sobre com és la riera de Vallvidrera de Collserola. De de quins éssers vius s’hi troben, tant els animals aquàtics com la vegetació que hi ha al seu voltant. Dels animals, han sortit inquietuds sobre el cicle de vida, en referència si viuen tot l’any a la riera, si n’hi han en perill d’extinció i si es troben plantes verinoses. Sobre la riera, molts dels nens i nenes ja la coneixen, ja que s’hi han passejat diverses vedades pel camí que la voreja des de la vila fins més amunt de la Rierada.

Abans d’anar-la a explorar tots plegats hem acordat el repte: quina salut tindrà la riera de Vallvidrera? Hem començat a parlar d’ecosistema, de les interrelacions que es produeix entre els diferents éssers vius que viuen a Collserola, incloses les persones.

Per a explorar la riera ens hem preparat per a obtenir dades del curs d’aigua, de l’estat de la vegetació que envolta la riera i per a identificar del major nombre d’animals. La captura sempre la fem per mantenir-los vius, conèixer-los millor amb les lupes binoculars. La primera exploració ha consistit en obtenir dades ambientals sobre les temperatures de l’aigua i l’aire, de l’amplada, la fondària i la velocitat de l’aigua i també uns valoració de l’olor, la transparència i presència de restes de sabons. Visualment no hem destacat cap símptoma, excepte algunes deixalles que hem pogut recollir.

Després hem identificat les principals plantes del bosc de ribera i a buscar els animalets que viuen a l’aigua. Hem pogut capturar gambetes d’aigua dolça, larves d’espiadimonis, larves d’efímeres, mol·luscs, sabaters, larves de mosca negra i una larva de salamandra. Amb l’ajut de les lupes binoculars hem descobert tota una sèrie d’estratègies d’aquests organismes per viure a l’aigua, respirar, obtenir aliment i per reproduir-se. Del coneixement i els estudis existents sobre els animalets dels rius de Catalunya, hem aplicat un mètode d’indicadors biològics que relaciona la qualitat de l’aigua amb la presència d’animals trobats.

N’hem obtingut una qualitat de l’aigua mediocre en el tram de la riera proper a Can Campreciós. A l’escola continuaran la recerca i compromisos de preservar les aigües de residus. Els nenes i nenes de cinquè, “Els egipcis” han ampliat l’espai d’aprenentatge al patrimoni natural de Collserola, motivats, col·laborant en equip i aprenent amb noves experiències.