Aventura a la natura

Amb el títol Aventura a la natura, escollit pels joves de tercer d’ESO de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí, el dia 4 de febrer de 2022, hem conclòs els quatre itineraris d’orientació i descoberta des de la Plaça de les Bruixes de Molins de Rei fins el Salt d’aigua de la Riera de Vallvidrera. El grup d’avui ens ha explicat que els ha agradat molt identificar i conèixer les plantes de Collserola. També els ha agradat veure el Salt d’aigua, tota una troballa de la que han observat que es relaciona amb la construcció de canalitzacions i sèquies pel regadiu i el proveïment d’aigua a la masia de Can Planes. Les construccions pertanyen a unes modestes obres de les que es va dotar la pagesia del segle passat per a la producció agrària en diferents horts de la vall baixa de la Riera de Vallvidrera.

El nois i noies també han explicat que els ha agradat aprendre les tècniques clàssiques d’orientar-se amb la brúixola i ubicar-se amb el mapa. Trobar un azimut ja no els serà cap dificultat a partir d’avui. L’itinerari també ha servit per posar en pràctica les tècniques modernes de geolocalització i orientació amb els posicionadors GPS. Aquí sí que el grup de joves ha volgut deixar clar que els ha estat molt fàcil familiaritzar-se amb la funcionalitat d’aquesta tecnologia i que els ha agradat molt. Creiem que s’emporten noves habilitats, com saber emprar els mapes digitals, seguir traces gravades (tracks) i gravar-ne les seves.

La caminada ha compartit el propòsit d’agafar autonomia per orientar-se a la muntanya i consolidar els nostres hàbits saludables. Amb unes senzilles polseres han pogut enregistrar unes constants corporals al llarg del recorregut. No s’ha buscat l’exhaustivitat dels registres, però sí la voluntat de fer-se conscients de les variacions del nostre ritme cardíac, de la pressió sanguínia màxima i mínima i de la temperatura corporal.

L’equip de docents de l’institut i el del Camp d’aprenentatge de Can Santoi, hem quedat molt satisfets d’haver preparat conjuntament el disseny i la implementació d’aquesta activitat, inclosa a la planificació de ciències i coordinada des de les tutories de tercer d’ESO de l’institut. Després de quasi dos anys a on la pandèmia ens ha condicionat les activitats de l’institut i les que fem en nous contextos, aquestes quatre sessions creiem que poden haver ampliat, en certa mesura, les bones sensacions de llibertat de l’alumnat.