Jugant a definir la Ciència. Maleta viatgera de paraules de Ciència

MALETAJUGANTAADEFINIRCIENCIALa maleta viatgera de paraules de ciència (disponible en préstec al CRP del Servei Educatiu) és una capsa amb cinc jocs de sobretaula que convida els nens i nenes, i els adults que els acompanyin, a jugar amb paraules, dibuixos, fotografies i artífexs de la ciència. La maleta ofereix cinc jocs clàssics per jugar en grup que a més de treballar els aspectes lingüístics i cognitius dels termes que s’usen en l’àmbit científic (matemàtiques, llengua, medi natural, etc.) cadascú d’ells treballa una o dues capacitats cognitives o locomotores específiques:

  • La paciència és la mare de la ciència, un joc de cartes, treballa la relació
  • Cada ovella amb la seva parella, un joc de memòria, treballa concentració i la memòria
  • Qui no corre vola, un joc de rapidesa, treballa l’anàlisi i la rapidesa visual
  • Fent i desfent es fa l’aprenent, un trencaclosques, treballa l’anàlisi i la construcció
  • On no hi ha cap tot és cua, un dòmino, treballa l’anàlisi matemàtica

L’objectiu dels jocs és aconseguir travar el significat dels mots de la ciència més bàsics amb la seva forma i amb la seva representació gràfica d’una manera lúdica. Aquestes relacions són fonamentals per tal que l’aprenentatge de les ciències sigui, des dels inicis, ben sòlid. Totes les paraules que es treballen en els jocs provenen de dos diccionaris col·laboratius fets amb les definicions i els dibuixos de 500 nens i nenes de 5 a 8 anys, que van ser editats per Publicacions de l’Abadia de Montserrat: el Petit diccionari de ciència (2011) i el Petit imaginari de ciència (2011).

La maleta viatgera és un dels resultats del projecte de recerca Jugant a definir la ciència / Jugant amb paraules de ciència dirigit per la Dra. Rosa Estopà, amb el finançament de la FECYT, la Generalitat de Catalunya i l’Institut d’Estudis Catalans.

Els jocs que conté es van fer servir en format gegant en la Jornada “Jugant amb paraules de ciència” que es va organitzar el passat 13 de febrer al Campus de la Comunicació-Poblenou en el marc de la Universitat dels Nens i de les Nenes de Catalunya.

En efecte, la Universitat Pompeu Fabra va convidar els infants el dia 13 de febrer a jugar amb paraules de ciència, amb tallers a l’entorn de la pregunta ‘Quina és la importància que tenen les paraules especialitzades en el món acadèmic?‘. Una activitat que s’articulà al voltant de cinc jocs ideats per Rosa Estopà, professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge i Investigadora de l’Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA), a partir de la seva pròpia recerca.

Tant els jocs com els tallers van estar conduïts per estudiants de la UPF així com també per col·laboradors de l’ IULATERM que s’han ofert a participar voluntàriament en aquesta iniciativa. La jornada partirà d’una exposició lúdica i interactiva que permetrà als infants i als adults que els acompanyen jugar amb les paraules, significats i dibuixos. Una acció que apropa tots els nens a la Universitat

La UdN².cat és un programa de referència per a les escoles i les universitats catalanes que obre expectatives als infants, compensant desigualtats socials i afavorint l’èxit escolar, tot trencant les barreres entre ciència i societat, i universitat i escola, alhora que incideix en el rol de la universitat com a motor de desenvolupament social.

La UdN².cat pretén augmentar les expectatives d’èxit escolar a través del coneixement tot fomentant l’esperit crític i ciutadà, així com el desig per aprendre al llarg de la vida. Entre els seus objectius principals vol remarcar el rol de les universitats com a motor de desenvolupament social i creadores de coneixement, cultura i pensament, donar a conèixer les opcions en educació superior per fomentar la igualtat d’oportunitats, despertar vocacions científiques, aportar eines innovadores per facilitar el treball didàctic a les escoles, i afavorir el diàleg entre la universitat, l’escoles i les famílies.

Una iniciativa ja consolidada a Catalunya

En les tres edicions celebrades fins ara de l’activitat « L’escola a la universitat», única en tot l’Estat espanyol, més de 3.000 alumnes de primària hauran conegut de primera mà les instal·lacions universitàries. Els infants participaran durant tot un matí en programes d’activitats dissenyats en el si de l’ACUP a partir del treball conjunt dels experts i responsables de les diferents universitats.

> Vídeo d’aquesta activitat publicat al canal de la UPF al YouTube:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>