La finestra d’en Kenny, de Maurice Sendak

portada kenny.inddL’editorial Kalandraka acaba de publicar una obra escrita i il·lustrada per Maurice Sendak La finestra d’en Kenny, un conte protagonitzat per un infant que es relaciona amb els objectes que hi ha a la seva habitació i que veu el món a través de la finestra.

És altament recomanable per alumnes de cicle mitjà en amunt per la profunditat filosòfica que es desprèn de la història: el protagonista, en Kenny, ha de respondre a set preguntes que li lliura un gall dins un somni.

L’editorial, al seu web, ens diu:

Un deliciós relat literari, ple de lirisme i sensibilitat, amb diàlegs tendres que fan partícips els lectors dels profunds pensaments del protagonista. La delicadesa de les traçades, la suavitat dels colors, el component màgic i fantàstic dels personatges representats conformen l’univers gràfic d’aquesta obra. En «La finestra d’en Kenny» aflora el jo més íntim de l’autor, la seva preocupació per la societat i l’afecte, l’imaginari infantil i les expectatives sobre l’experiència vital. Sense sortir físicament de l’habitació, en Kenny construeix al seu voltant tot un món marcat per la companyia de les seves joguines i la seva mascota. La finestra simbolitza la frontera entre la realitat del seu dormitori i el paratge desconegut que hi ha a l’altre costat; però també l’horitzó amb si mateix i la capacitat de somniar.

Sobre aquesta obra podeu llegir el comentari que en fa Jaume Centelles al seu blog La invitació a la lectura.

És un nou encert de l’editorial Kalandraka que, d’ençà l’any 2014, ha anat recuperant l’obra de Maurice Sendak i ha portat, de nou, a llibreries, biblioteques i escoles alguns clàssics que, o bé estaven descatalogats, o bé eren molt difícils de trobar, o bé encara eren inèdits a casa nostra. L’aventura va començar amb la publicació d’A la cuina, de nit i la recuperació d’Allà on viuen els monstres.

Aquesta aventura editorial ens ha permès gaudir d’un total de tretze obres escrites i il·lustrades o simplement il·lustrades de Maurice Sendak.

Obres escrites i il·lustrades:

• Les tres que formen la trilogia dels contes onírics i dels sentiments que formen: Allà on viuen els monstres; A la cuina, de nit, i Allà fora.
  • Bombi Dandi.
  • El letrero secreto de Rosie.
  • La finestra d’en Kenny, publicat el 1956 va ser el primer llibre de Maurice Sendak com a autor i il·lustrador  del text i les il·lustracions.

Obres il·lustrades:

• La sèrie del petit ós, escrita per Else Homelund Minarik: El petit ós; Un petó per al petit ós; La visita del petit ós; L’amiga del petit ós, i El pare ós torna a casa.
  • Fruit de la col·laboració amb Ruth Krauss: Ossets i Un clot és per cavar-hi (Primer llibre de definicions).

La biblioteca del Servei Educatiu Baix Llobregat-6 disposa d’un exemplar de cadascun dels títols perquè les persones interessades puguin gaudir d’aquestes petites obres mestres de Maurice Sendak, tot un referent en la fantasia, que considerava l’àlbum il·lustrat com un gènere propi, condensat i poètic, un autor que buscava l’ambigüitat i que segueix emocionant a pares i nens a parts gairebé iguals (encara que les seves obres van ser considerades moltes vegades poc adequades per a els petits).