Activitats per al Cicle Superior

[youtube]https://youtu.be/ZQKzPeofIr4[/youtube]

Aquest curs, des de la comissió de biblioteca, s’ha volgut potenciar l’ús d’aquest espai per part dels alumnes de CS i així animar-los a la lectura a través de diferents activitats que creiem són engrescadores per ells. Tenint en ment aquests objectius hem posat en marxa: el carnet lector, els racons temàtics, l’animació a la lectura, préstec a la biblioteca, i els enigmes.

El carnet lector

Al començament de curs es va donar a cada alumne un carnet lector. A la part del davant d’aquest carnet ells han posat les seves dades (nom, curs…) i al darrere hi ha dos columnes dividides en 10 fileres, una destinada als llibres i l’altra als enigmes. Quan els alumnes canvien de llibre l’encarregada de la biblioteca els hi posa al carnet un segell indicant que se l’han llegit. Igual si han portat la resolució de l’enigma. Es vol premiar amb un petit detall al final de curs a aquells alumnes que hagin omplert (o quasi) el seu carnet.

Els racons temàtics

Els alumnes necessiten de vegades un ajut a l’hora d’escollir el llibre més apropiat per a ells. Per facilitar-los la feina ( i també per motivar-los) hem creat els racons temàtics. Està previst que aquest curs es realitzin dos grans racons: “Misteri i Terror” i “Viatges i aventures”

Durant el primer i part del segons trimestre hi ha hagut a la biblioteca un racó amb els llibres de misteri i terror. Els alumnes, quan fan el préstec, se centren en aquests llibres i això els ajuda a escollir. També els ajuda la distribució: llibres estesos en taules, i això els facilita el poder remenar.

A mitjans del segon trimestre s’ha muntat el segon racó destinat als llibres de viatges i aventures. Està previst que estigui fins a final de curs.

A més a més, es van creant diferents “mini racons” com el racó dedicat a Roald Dahl commemorant el centenari del seu naixement.

Animació a la lectura

Com a presentació dels racons de lectura hem portat a terme dues activitats d’animació. La primera va ser una lectura en veu alta d’un conte de terror que ens va donar peu per ensenyar el racó de “Misteri i Terror”. La segona, una escenificació amb titelles d’un trosset del Quixot adaptat als alumnes de CS amb la qual vam inaugurar el racó de “Viatges i aventures”.

Préstec a la biblioteca

Fins aquest curs el préstec de llibres es feia normalment a l’aula per qüestions de temps, comoditat… Eren els mestres els que feien una selecció de llibres que els alumnes anaven llegint.

Enguany, hem pensat que d’aquesta manera no se’ls hi donava prou autonomia als alumnes, es limitava força el nombre de llibres als quals tenien accés… i especialment NO feien ús de la biblioteca, no remenaven, observaven, escollien… Per això, amb l’ajuda dels racons temàtics i del carnet lector, aquest curs intentem potenciar que els alumnes facin el préstec a la biblioteca posant a la seva disposició dos dies, el dilluns a l’hora del pati i el divendres al migdia. D’aquesta manera també es pretén que vegin la lectura com a plaer deslligada de l’aula i de les “tasques” que manen els mestres.

Els enigmes

Els enigmes van sorgir com una activitat més d’animació a la lectura i com a excusa perquè els alumnes trepitgessin la biblioteca.

Es tracta d’un senzills enigmes, relacionats gairebé sempre amb vocabulari, que pengem de tant en tant i que ells van resolent. Qui entrega la solució se li posa un segell al carnet lector.