Propostes educatives del Departament de Patrimoni Cultural de Cornellà

El Departament de Patrimoni Cultural de Cornellà de Llobregat organitza diverses propostes que poden ser d’interès per a l’alumnat de la zona, especialment per al de Secundària, vinculats a exposicions temporals que tenen una durada breu:

1. Com a avançament, comentar-vos que properament es penjarà al web, la versió digital de l’exposició temporal “Redescobrim Can Mercader”, que va tenir lloc al Museu del 26 de març al 16 de juliol, i que inclourà una proposta educativa.
  1. Com a novetat, aquest diumenge 17 de setembre es va inaugurar l’exposició:  Cossos que parlen. Les representacions del cos en les autores de còmic ( 1910-2022)  que estarà al Museu Palau Mercader fins el 24 de gener de 2024, i que inclou una proposta educativa: Còmic i feminisme. Desdibuixem els estereotips!  Es tracta d’una exposició que explora com ha estat representat el cos de la dona en el còmic a través d’il·lustracions d’ autores, en un recorregut cronològic que va des d’inicis del segle XX fins a l’actualitat. Un recorregut que posa en evidència com l’estereotip patriarcal ha sotmès les dones a rols de gènere i ha abusat del seu cos com a reclam comercial, i com es produeix l’alliberament i l’empoderament quan les autores poden expressar-se lliurement.  Permet, doncs, treballar temes de gènere i el propi cos, així com el llenguatge del còmic, com a eina de comunicació, transmissió o transgressió d’estereotips.
  2. Una altra proposta, per als mesos de febrer i març, però que cal començar a plantejar amb antelació, és la del Castell de Cornellà, l’exposició: Exposició: ( In )visibles i ( O ) ocultes. Es tracta d’una exposició del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, que presenta les vides de 24 dones que no han rebut reconeixement científic pels seus descobriments. Totes són pioneres. Algunes van ser reconegudes i admirades en la seva època, però després van quedar ignorades per la història de la ciència. Moltes han estat minimitzades o directament esborrades. Altres, finalment, han recuperat la visibilitat i la veu gràcies a un revisionisme històric amb perspectiva de gènere. Podreu trobar l’exposició en aquest enllaç. La mostra està formada per 24 plafons dedicats a cada una de les 24 dones, que el Museu de Ciències Naturals de Barcelona ens envia en digital i nosaltres, des del Departament ens encarreguem de produir per exposar-los al Castell. Els instituts tindran a disposició una proposta consistent en què l’alumnat de Cornellà participés en la creació de nous plafons. Treballant així dones i la ciència, però també aspectes de comunicació i expressió escrita, tenint com a referència l’esquema de la resta de plafons. Des del Departament de Patrimoni Cultural es podrien produir els plafons (un o dos per institut) i incorporar-los a l’exposició, mentre sigui al Castell.