Projecte Josep Maria Jujol, arquitecte. Escola Espai 3

L’article ha estat elaborat gràcies a la col·laboració del professorat de l’escola Espai 3.

aulaEl projecte “Apadrinem el nostre patrimoni”, que desenvolupa l’escola Espai 3 conjuntament amb el Departament de Cultura i Ensenyament i amb el patrocini de l’Ajuntament de Sant Joan Despí, es basa en la idea de l’adopció de l’arquitecte Josep Maria Jujol i Gibert i la seva obra per part del centre. Això comporta donar-li valor i aprofundir en el seu coneixement des del punt de vista històric, artístic, cultural o científic i fer que arribi a la pròpia comunitat i a l’entorn de l’escola. Aquest projecte pretén dinamitzar el coneixement del patrimoni històric, arqueològic i natural de cada municipi.

treball aulaEls objectius que es planteja aquest projecte són els següents:

• Aprofundir en el coneixement històric, cultural, artístic i patrimonial de l’entorn proper
  • Emprar el patrimoni com a recurs didàctic
  • Facilitar eines metodològiques adreçades a l’ensenyament competencial
  • Implicar els estudiants en el coneixement  i preservació del patrimoni cultural i natural
  • Promoure la participació ciutadana activa i responsable dels infants .

L’apadrinament l’ha realitzat tota l’escola, des de P-3 fins a sisè: han fet activitats, incloses al currículum escolar, relacionades amb l’arquitecte i el seu vincle amb el municip de Sant Joan Despí. La tasca té relació amb el patrimoni apadrinat i també amb la seva protecció i difusió. Tot el treball elaborat es pot consultar al següent web:  Escola Espai 3

Cada cicle al seu nivell

3L’alumnat d’Educació infantil i cicle inicial ha portat a terme un treball de camp i han fet nombroses visites a les diferents cases, torres i estructures que l’arquitecte va fer a Sant Joan Despí.  Com que va ser un excel·lent aquarel·lista i dibuixant, els alumnes més petits de l’escola han imitat a peu de carrer la seva manera de treballar.

Posteriorment a l’escola han recreat plàsticament els volums, els colors i els esgrafiats.decoració can negreEls alumnes de primer i segon s’han encarregat de la decoració de l’entrada a l’escola, tot fent una reproducció de Can Negre:

5L’alumnat de cicle mitjà ha participat de la Visita guiada a Can Negre o la Torre de la Creu amb taller d’esgrafiat o trencadís ofertat per l’ajuntament de Sant Joan Despí, que conformarà en un futur part de la decoració fixa i definitiva del Hall de l’escola
L’objectiu ha estat reconèixer elements ornamentals del modernisme aplicats a l’arquitectura de Josep Maria Jujol i reproduir-los

rajolesEl cicle superior ha realitzat l’Itinerari modernista per Sant Joan Despí ofertat per l’Ajuntament.
En aquesta visita guiada per Sant Joan Despí per descobrir la Torre de la Creu, Can Negre, plazala Torre Serra-Xaus, la Torre Jujol, l’Església de Sant Joan Baptista, la façana de la Casa Rovira i la porta del taller Josep Oliver es va establir com a objectiu conèixer la figura de Josep Maria Jujol i l’obra arquitectònica que va dur a terme a la ciutat, així com l’entorn històric i el moviment modernista.

Els alumnes, després d’escoltar una breu explicació de cada edifici, els van documentar fent fotografies i vídeos com a veritables reporters amb els iPads. Amb aquest material s’ha realitzat un treball posterior a l’aula.

aula1 aula2 aula5
aula3 aula4 aula6