La segregació escolar a Catalunya

El Pacte contra la segregació escolar és el document amb què s’arriba a un compromís de país per combatre la segregació escolar i es referma la voluntat de les institucions catalanes de vetllar per una escola inclusiva i integradora, que asseguri les expectatives d’èxit de tot l’alumnat, tenint-ne en compte la diversitat i complexitat social.

Aquest nou informe té per objectiu continuar la tasca d’avaluació del desplegament de les mesures previstes en el PSEC durant el curs 2022/2023, i també analitzar com s’ha desenvolupat el procés d’admissió corresponent al curs 2023/2024.

 

Les mesures per combatre la segregació escolar entre centres ja previstes en el Pacte, actualment en procés avançat de desplegament, s’haurien de complementar amb altres mesures, pendents de definir, per evitar processos de segregació escolar interna i per garantir l’atenció de la diversitat social.

El Síndic de Greuges constata, però, que la reducció progressiva dels nivells de segregació escolar, que comporta una creixent heterogeneïtzació de la composició social dels centres, s’ha d’acompanyar de mesures per garantir l’acollida i la inclusió d’aquesta diversitat als diferents centres escolars, a fi que la reducció de la segregació externa per efecte del desplegament del PSEC no derivi en un increment de la segregació interna dins de cada centre i en mancances en l’atenció de les necessitats educatives del conjunt de l’alumnat.

Aquesta institució proposa a les entitats signatàries iniciar una segona fase del PSEC consistent a definir noves mesures, a partir del consens, per combatre la segregació escolar interna i optimitzar la gestió de la diversitat social creixent.

Informe seguiment PSE Decret 11_21_cat