Teranyina musical

Dades del centre

Nom del centre: Escola Ferreries
Adreça: Avda. Marcel·lí Domingo, 28
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977503299
Adreça electrònica: e3004256@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Unitat per aprendre a tocar una cançó senzilla amb la mínima intervenció del mestre/a, de manera cooperativa. Cada parella d’alumnes disposa d’un instrument i d’una particel·la que hauran d’aprendre a interpretar de manera autònoma (un expert a un no expert) i, molt important,  dirigint portant correctament la pulsació. El no expert, quan la sabrà interpretar correctament, es convertirà automàticament en expert, i aquest buscarà un no expert en aquell instrument per a ensenyar-li de nou. D’aquesta manera, a la fi, gairebé tothom sabrà tocar totes les particel·les amb diferents instruments. Es pot fer més llarg o menys, amb més particel·les o menys. L’objectiu final per als alumnes serà tocar la cançó de manera col·lectiva.

Àmbits d’actuació

Cicle Mitjà (grups internivells)

Educació Primària

Currículum/ Gestió  i organització: pertany a l’àrea d’educació musical, els alumnes s’organitzen entre ells en funció de l’instrument i del temps i treballen la pulsació, l’audició, el llenguatge musical, interpretació, la col·locació de l’orquestra i el respecte pels altres.

Àrees/Matèries/Mòduls

Educació musical

Capacitats / Competències

Aquesta unitat incideix directament en la competència artística i cultural tot i que treballa transversalment altres competències:

  • Artística i cultural
  • Matemàtica
  • Aprendre a aprendre
  • Autonomia i iniciativa personal
  • Social i ciutadana

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2016-2017 i 2017-2018

Punt de partida: per tal d’afiançar i millorar la pulsació i la lectura musical es fa un repàs d’aquests continguts mitjançant audicions (portar la pulsació picant, caminant, fent botar pilotes…), direcció senzilla d’orquestra i jugar al quinto amb tota l’escala musical. A partir d’aquí es fa la presentació de la cançó, del guió, de les particel·les i quins instruments intervenen.

Objectius:

  • Conèixer un guió d’orquestra i les particel·les.
  • Dirigir de manera senzilla i ferma un 2/4 amb ictus d’entrada i d’acabament.
  • Afiançar i millorar la lectura musical i la pulsació.
  • Tocar una cançó senzilla de manera individual i col·lectiva amb instruments Orff.
  • Aplicar a la pràctica instrumental els elements apresos de llenguatge musical.
  • Enregistrar en àudio les interpretacions pròpies per millorar.
  • Fomentar les relacions interpersonals dins i fora del grup i a nivell de centre.
  • Ser empàtic amb els companys a l’hora d’ajudar-los (ensenyar).
  • Tenir cura dels instruments i valorar-los.

Desenvolupament de l’experiència: a l’inici de la unitat se’ls explica què és un guió i una particel·la i se’ls ensenya i reparteixen còpies. Una vegada fet això es fan dos grups nombrosos (experts i no experts) i se’ls aparella. A partir d’aquí saben que han d’agafar el seu instrument (el que apareix a la particel·la que els ha tocat) i han d’ensenyar al seu company a interpretar la cançó. És important que qui ensenyi porti correctament la pulsació i faci de manera clara i entenedora els ictus d’entrada i d’acabament. Una vegada el no expert interpreta correctament la seva particel·la, es converteix en expert i cercarà un no expert en aquell instrument per a començar de nou el procés. Al final de cada sessió es farà una interpretació col·lectiva de la cançó i s’enregistrarà a l’Audacity per tal d’escoltar-se després i autoavaluar-se. Finalment, ompliran el seu diari de sessió per a poder refrescar en la pròxima sessió què han fet fins el moment.

Treball competencial: el fet ser un treball cooperatiu, en grups petits i en gran grup i de caire musical fa que hi hagi un treball on hagin de participar amb totes les seves capacitats i en el que cada individu serà important per a l’objectiu final, ja que repercuteix directament en el resultat.

Per tal d’aconseguir arribar a l’objectiu final s’han hagut d’adaptar dues dinàmiques de treball cooperatiu, que són la dels experts i la d’1, 2, 4.

L’organització és en parelles (tot i que es podria ampliar a trios o grups de quatre) ja que és més senzill per a l’alumnat d’aquestes edats estar pendent de la feina que fa l’altre i poder ajudar amb millors condicions i de manera més directa.

Temporització: entre 4 i 6 sessions (en funció dels coneixements previs)

Recursos humans i materials: instruments Orff, particel·les, guió de la cançó, diari de sessió.

Valoracions i conclusions: és una activitat que motiva molt l’alumnat. Els agrada molt tocar els instruments de la classe i ja no els conceben com a mobiliari sinó com a recurs i manera d’aprendre la música. Veure’ls amb aquesta motivació engresca a fer activitats de qualsevol àmbit amb aquesta manera de treballar. Per altra banda, amb aquesta organització i aquesta manera de fer cadascú assumeix el seu rol i li dóna importància (expert-ajudo o no expert-aprenc). Al cap i a la fi qui ajuda l’altre també aprèn i afiança el que ja sap.

Documentació complementària: no n’hi ha.

Aspectes innovadors:

  • L’autoorganització de l’alumnat
  • Aprenentatge entre iguals
  • Assumir els rols en funció de la tasca encomanada
  • Dinàmiques cooperatives per a dur a terme l’activitat

Eficiència: l’aprenentatge de la lectura musical ha estat molt elevat sense haver-los de motivar, ja que ells ja ho han estat en saber quina activitat se’ls proposava. Valorem l’activitat com a molt eficaç.

Criteris d’avaluació:

  • Observació directa.
  • Rúbrica d’autoavaluació i coavaluació.
    • Mostrar interès per a què el company aprengui
    • Mostrar interès per quan l’expert ensenya
    • Tenir cura de l’instrument
    • Aprendre a tocar una cançó
    • Gaudir de tocar junts
    • Gaudir de la feina ben feta
  • Saber comportar-se a l’hora d’enregistrar una interpretació.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Claudi Serra i Noèlia Segura Giménez
Professorat implicat:

  • Mestre d’Educació Musical
  • Mestra d’Educació Primària – Coordinadora de Cicle Mitjà

Contacte

Nom i cognoms: Claudi Serra Anguera
Telèfon: 977503299
Unitat: Escola Ferreries

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: La teranyina musical
Centre: Escola Ferreries
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Educació Artística: música

Breu descripció: unitat per aprendre a tocar una cançó senzilla amb la mínima intervenció del mestre/a, de manera cooperativa. Cada parella d’alumnes disposa d’un instrument i d’una particel·la que hauran d’aprendre a interpretar de manera autònoma (un expert a un no expert) i, molt important,  dirigint portant correctament la pulsació

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>