Activitats “Diada llengües familiars” 21F

La Diada Internacional de les Llengües Familiars, promoguda per la UNESCO per tal de preservar i posar en valor el patrimoni lingüístic i cultural de tot el món, ha tingut força repercussió als entorns educatius de la nostra comarca.

Tot i les vicissituds d’aquest curs escolar, i molt particularment d’aquest 2n trimestre, la diada del 21 de febrer s’ha pogut traduir en un compendi bastant notable d’activitats i d’iniciatives desplegades als centres educatius, contribuint, així, a visibilitzar la diversitat lingüística i cultural de les diferents comunitats educatives del nostre territori. Aquestes actuacions de reconeixement de les llengües d’origen del conjunt dels nostres alumnes tenen una importància cabdal per reforçar la motivació envers l’aprenentatge de la llengua catalana, i han comptat amb el suport i assessorament de l’equip LIC de l’Alt Penedès, així com també del conjunt del Seminari de coordinació LIC de zona, on també hem compartit propostes, i des d’on s’han generat més sinergies per impulsar la celebració d’aquest 21 de febrer.

Us ressenyem les activitats compartides des dels diferents centres, com segueix:

• Bafarades, penjades als vestíbul, amb salutacions (“Hola, bon dia”) en els diferents sistemes idiogràfics de les diferents llengües inicials parlades al centre.
  • Mapamundi, pintat a l’entrada principal, amb la benvinguda en català i en les diferents llengües d’origen del centre.
  • Autobiografies lingüístiques.
  • Cercles lingüístics.
  • Tria de mots preferits en les L1, amb breu explicació etimològica i/o traducció al català.
  • Mural amb bafarades, recollint el país i la ciutat d’origen, l’L1 de cada alumne i llurs paraules preferides en la llengua familiar.
  • Lectura expressiva i en veu alta de diferents fragments de textos literaris (poemes, còmics, llibres de narrativa juvenil) en les L1 del centre, amb la traducció o breu explicació del significat en català.
  • Mostra dels diferents sistemes idiogràfics o alfabets del conjunt de les L1 de l’entorn educatiu, i disseny, amb els alumnes nouvinguts, de bafarades de sensibilització lingüística.
  • Lectura i mostra de contes d’arreu del món.
  • Agrupament d’alumnes d’acord amb les L1 amb presència al centre, per fer una activitat de recerca, amb el propòsit de conèixer el nombre total de parlants i el domini lingüístic de cada llengua d’origen. Els diferents grups d’alumnes han pogut explicar i enregistrar, fent servir la seua L1, les dades obtingudes, que també han locutat i compartit en català.