La ciència i el seu mètode

Proposta d’unitat didàctica amb continguts i activitats per treballar el mètode científic a l’aula.

«De tots els tipus de coneixement que Occident ha donat al món, el més valuós és un mètode per adquirir nous coneixements. Es va anomenar “mètode científic” i el va inventar una sèrie de pensadors europeus entre el 1550 i el 1700.
La gènesi del mètode científic es remunta a la Grècia clàssica. Com tots els regals que ens llegaren els grecs, s’ha de contemplar amb una certa cautela. Però, malgrat que el mètode científic a vegades sembla tan perillós com útil, ja no podem viure sense ell.»

Breu història del saber
Charles Van Doren

La ciència és el tipus de coneixement més important que elabora l’ésser humà, si es té en compte l’enorme influx que exerceix sobre totes les àrees del saber i sobre molts camps de la vida. En oferir una imatge rigorosa i contrastada de la realitat, la ciència pot inspirar diverses cosmovisions racionals en les societats més avançades, lliures i democràtiques. També és l’origen dels notables avenços tecnològics (medicina, informacions i comunicacions, transports, energies, etc.) que han anat apareixent sobretot en els dos últims segles i que han fet més còmoda la vida, malgrat que, en alguns aspectes, aquesta també s’hagi «complicat» enormement. Finalment, la ciència és possiblement l’únic component de la cultura humana actual veritablement universal, ja que el mètode científic —el mètode de comprovar les idees científiques— és el mateix a tot el món,
siguin quins siguin el país, la raça, el sistema polític o les creences religioses dels investigadors que adopten aquest mètode. S’ha dit amb raó que el mètode científic és el coneixement més valuós que Occident ha llegat al món.

Índex

1. La ciència

La filosofia de la ciència

2. El coneixement científic de la realitat

Característiques del coneixement científic

3. Ciències formals i ciències fàctiques

4. El mètode científic

El mètode hipoteticodeductiu
Refutació o falsació d’una hipòtesi
Confirmació o corroboració d’una hipòtesi

5.  El problema de la demarcació

     Ciència i no-ciència
Les pseudociències

6.  El desenvolupament de la ciència

     Els paradigmes científics
Ciència norma
Canvi de paradigma

7. Ciència i tecnologia

Activitats d’avaluació

Textos per comentar

Unitat de www.mheducation.es: https://www.mheducation.es/bcv/guide/capitulo/8448161610.pdf