Guia preventiva sobre entorns digitals

“De múltiples maneres, les eines tecnològiques han anat entrant a les nostres vides i també ho han fet a les aules o altres espais educatius -més enllà de les competències digitals- d’una manera, sovint, poc planificada i amb criteris dispars, i per imperatius també del mercat. Això està generant implicacions i conseqüències molt rellevants sobre el funcionament dels nostres espais educatius, però de forma més rellevant sobre la salut de les persones i dels grups (maneres de relacionar-se, capacitats cognitives de memòria, de processament de la informació i estímuls rebuts, percepcions dels temps i els ritmes, etc.).

Des dels diferents àmbits de l’educació és necessari un abordatge preventiu; conèixer aquestes transformacions i reflexionar sobre de quina manera podem extreure’n el màxim potencial, però evitant que perjudiquin les persones, les seves relacions, la seva capacitat de decidir des del pensament crític i els seus processos d’aprenentatge. És aquest punt on l’educació i la prevenció i promoció de la salut tenen un objectiu comú i indeslligable.

 

El Departament d’Educació, l’Agència Catalana de la Joventut i la Sub-direcció General de Drogodependències impulsen aquesta guia que aborda, per una banda, les adolescències digitals i les seves característiques i, per l’altra, la tasca d’acompanyar i prevenir als diferents espais educatius en aquesta era digital.

(…) els espais educatius hauríem d’incorporar al nostre projecte educatiu concret quin espai hi té el mitjà digital, com volem acompanyar en el seu ús, quines posicions de mínims adoptem o quins límits considerem importants marcar. Serà així com, després, podrem donar resposta d’una manera més segura i coherent a les situacions que la pràctica educativa ens presenti.