Bretxa de gènere a la docència

Bibliografia en línia:
→ Conseqüències de la feminització en educació

“La feminització docent té conseqüències diverses sobre el procés educatiu i sobre la funció de l’educació en la societat. És probable que la feminització de la docència hagi portat a l’adopció de “pedagogies toves” (pedagogies actives i no directives)”. (+ informació).

→La professió docent i els rols de gènere

La feminització de la docència s’ha mantingut estable durant les darreres dècades. Quines causes han afavorit i promogut aquest fenomen? És l’escola un espai cultural que reforça els rols de gènere de les societats patriarcals que s’expliciten en professions feminitzades que estan tradicionalment associades a activitats pròpies de la maternitat, com ara educació, infermeria, psicologia, orientació, etc.? Quins són els models que tenen els alumnes dels diferents tipus de professions i de qui les desenvolupa? (+ informació).

→La professió docent vehiculadora del patriarcat

El rol matern a les societats patriarcals s’explicita en oficis materns. Aquests oficis materns són apresos des del naixement i porten moltes dones a realitzar-los, no només a l’esfera privada, sinó també a l’esfera pública, en professions que estan associades a activitats pròpies de la maternitat, com ara educació, infermeria, psicologia, orientació, etc. D’aquesta manera, a aquestes professions se’ls assigna activitats com educar, tenir cura dels altres (alimentació , roba, salut, diners, atenció als desvalguts, etc).

Des de la Sociologia i la Psicologia educativa, se sap que l’actitud dels docents i les docents envers les estudiants i els estudiants,  dins de les escoles, són alguns dels mecanismes per transmetre i reforçar els papers i estereotips  de genère a l’àmbit escolar. La figura de la mestra sembla satisfer l’esquema patriarcal.

L’escola es converteix en un espai cultural que reforça i valora les característiques de les persones depenent del sexe a què pertanyen.

Mentre no es doni una autoreflexió de la seva pròpia visió de món, les mestres continuaran sent reproductores, en la seva relació amb les nenes i els nens, dels estereotips socials. (+ informació).