Sintaxi!

Com a docents, el paper que juguem en el desenvolupament lingüístic dels nostres estudiants és indiscutible. El domini de la sintaxi és el que ens permet comunicar-nos amb claredat i precisió i no només influeix en la nostra pròpia eficàcia com a professionals, sinó que també modela la manera com els estudiants entenen i utilitzen el llenguatge.

En el panorama educatiu actual, davant les mancances en el domini de la llengua de molts docents es planteja una pregunta fonamental: es pot ser docent sense dominar plenament la base comunicativa? Resulta sorprenent que molts docents, formadors de les noves generacions, mostrin mancances en aspectes lingúístics bàsics de sintaxi i ortografia. La importància de la correcció i el domini de la llengua no només radica en la claredat i precisió de la comunicació, sinó també en el seu paper com a sinònim de prestigi social.

Breu defensa de la sintaxi

per Vicent Riera i Escrivà

“La indiferència que alguns docents de llengües senten envers la sintaxi està ben lluny de ser justificada, si tenim en compte que la paraula sintaxi prové del grec clàssic σύνταξις i significa «ordenació». De fet, la sintaxi es definix com aquella part de la gramàtica que ens ensenya a ordenar correctament les paraules per tal d’expressar els nostres pensaments i, difícilment, hi pot haver raonaments i judicis vàlids on no hi ha un ordre previ que els estructure:

Ubi ordo non est, chaos regnat
[On no hi ha orde regna el caos]

(…) la sintaxi ens ensenya a raonar amb un mínim de rigor i, a més, ens fornix l’utillatge metalingüístic imprescindible per a reflexionar amb, des de i sobre la nostra pròpia llengua. També ens servix per a aprendre, amb eficàcia, els fonaments constructius de les altres llengües. L’entranyable sintaxi és una activitat que referma la nostra convicció íntima en la racionalitat de l’ésser humà…”

(→ Llegiu l’article sencer)

El nivell lingüístic dels mestres: estat de la qüestió

“Hi ha alumnes que tenen mancances del coneixement de la normativa, que fan faltes d’ortografia, que usen castellanismes a tort i a dret. Però la cosa va més enllà: “També tenen moltes dificultats de redacció: errades de concordança, anacoluts, faltes de precisió, connectors inadequats, puntuació…”.

(→ Llegiu l’article sencer)

L’expressió oral i escrita dels futurs docents de primària…

Francisca Matas Salamanca

Sembla innegable que actualment hi ha un debat acadèmic, polític i social sobre l’estat de salut de la llengua catalana.

Es tem, així mateix, que el decreixement en l’ús del català tingui conseqüències sobre les competències lingüístiques del jovent, entre els quals hi ha els futurs mestres. En aquest sentit, a Catalunya i a les Illes Balears s’han establert proves complementàries per garantir que tothom qui vol cursar educació primària tingui unes competències comunicatives mínimes tant en català com en castellà.

(Llegiu l’estudi sencer)

Recursos per ensenyar i aprendre sintaxi

Optimot. Consultes Lingüístiques

Gramàtica essencial de la llengua catalana (GEIEC)

Gramàtica per aprendre català al CPNL. Recull els continguts dels aspectes gramaticals, lèxics i textuals que acompanyaran els alumnes des del Bàsic 1 fins al Superior C2 durant l’aprenentatge.

Recursos lingüístics en línia

Gramàtiques, ortografia, diccionaris, espais de consulta, acadèmies obertes: espais d’interacció, etc.

Més recursos: