Ortografia

L’Institut d’Estudis Catalans ha fet públiques les edicions en línia de la Gramàtica de la llengua catalana (GIEC), l’Ortografia catalana (OIEC) i la Gramàtica bàsica i d’ús de la llengua catalana (GBU). Es tracta, en tots tres casos, de la segona edició revisada acompanyada amb un cercador de consulta propi incorporat i amb elements de navegació que permeten contextualitzar en tot moment la consulta i desplaçar-se pel text.

El principal objectiu és posar a l’abast de tothom aquestes obres per a resoldre, segons el cas, els dubtes gramaticals o ortogràfics, o per a l’estudi de la llengua. Però també, gràcies a les característiques d’aquestes edicions digitalitzades, mantenir-les constantment actualitzades, com ara ja passa amb el diccionari.

Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia (ESO)

Les Orientacions fomenten una metodologia didàctica activa, diversa i amena, que inclou processos, estratègies i recursos fonamentals com la pràctica visual i l’auditiva, la pràctica de lectura i d’escriptura, la conversa metagràfica, les traduccions per a l’aprenentatge, l’ús del diccionari, la presa d’apunts o la bitàcola ortogràfica, entre d’altres.

El document vol contribuir a facilitar l’aprenentatge de l’ortografia dels alumnes de l’educació secundària obligatòria, amb vista al perfeccionament de la seva competència escrita.

Per a què serveix l’ortografia?

L’ortografia és un acord entre els parlants d’una llengua per tenir criteris comuns a l’hora d’escriure-la. Aquest pacte és
imprescindible per facilitar la comunicació escrita entre totes les persones que facin servir una mateixa llengua. Amb aquest codi comú, la llengua també podrà actuar com a transmissora de la cultura. Per tant, l’ortografia és una convenció, i no és ni una arbitrarietat ni un caprici.

Què en fem, de l’ortografia?

Com abordem el debat de si cal penalitzar o tolerar les faltes d’ortografia?

De la mateixa manera que ensenyem que és important mantenir el pupitre net i els llibres endreçats, els hem d’ensenyar que és important escriure bé, que implica moltes coses: estructura, cohesió, coherència, claredat… i l’ortografia”.

L’ORTOGRAFIA PARLA PER TU

Si en una cosa estan d’acord tots els lingüistes és que l’ortografia parla per tu. Crespí parlava de la importància del fons i de la forma en l’expressió escrita però també en la vida. Olivé fa servir l’ortografia com un mirall de “la imatge que projecten sobre ells mateixos”. Cos sol dir als seus alumnes que “la manera com escrivim parla de nosaltres mateixos” i fa servir el símil de la pulcritud: “Cadascú té el seu llindar”. Mas Craviotto subratlla que és important fer entendre que “escriure bé té repercussions més enllà de la llengua en si mateixa, perquè és una bona carta de presentació que connota rigor, cura i ofereix i projecta una imatge de nosaltres mateixos”.

Dictats en línia

Treballa l’ortografia amb aquesta col·lecció de dictats en línia autocorrectius dels nivells elemental, intermedi, suficiència i superior. Només has de parar l’orella i començar a escriure!

Recursos relacionats:

Recursos per ensenyar i aprendre sintaxi

En el panorama educatiu actual, davant les mancances en el domini de la llengua de molts docents es planteja una pregunta fonamental: es pot ser docent sense dominar plenament la base comunicativa? Resulta sorprenent que molts docents, formadors de les noves generacions, mostrin mancances en aspectes lingúístics bàsics de sintaxi i ortografia. La importància de la correcció i el domini de la llengua no només radica en la claredat i precisió de la comunicació, sinó també en el seu paper com a sinònim de prestigi social.