La figura dels nous coordinadors de coeducació, convivència i benestar

El proper curs,  els centres comptaran amb la figura del Coordinador/a de Coeducació, Convivència i Benestar. El Departament d’Educació oferirà formació al llarg del curs i una guia d’intervenció.

El coordinador –que serà un docent del centre nomenat per la direcció- rebrà formació del Departament d’Educació i la seva tasca serà la de coordinar en matèria de convivència, coeducació i benestar/malestar de l’alumnat. Aquesta figura està prevista en la LOPIVI -Ley Integral de Protección a la Infancia y la Adolescencia frente a la Violencia-, aprovada el juny de 2021.

Enregistrament de la Jornada organitzada per UNICEF: (13 de juny 2023).

“Un dels reptes que ha plantejat la Llei orgànica de protecció integral a la infància i adolescència davant la violència (LOPIVI) és la posada en marxa de la figura encarregada d’aglutinar capacitats i recursos per vetllar pel dret a la protecció integral de la infància i adolescència. Com serà la seva implementació a les escoles catalanes i quins reptes planteja? En parlarem amb la directora general de l’Alumnat i veurem també l’encaix d’aquesta figura dins el Pla Nacional de Salut Mental de Catalunya amb la seva directora”.

– Claus i condicions per a la implementació de la figura del coordinador/a de benestar i protecció d’acord amb la visió d’UNICEF, a càrrec d’Almudena Olaguibel, responsable de Protecció d’UNICEF Espanya

– Pla d’implementació de la figura del coordinador/a de coeducació, convivència i benestar  en els centres el curs 2023-2024. Reptes per al benestar de la infància i adolescència, a càrrec d’Anna Chillida, directora general de l’Alumnat del departament d’Educació

– La figura del coordinador/a en l’estratègia del Pacte Nacional de Salut Mental, a càrrec de Magda Casamitjana, directora

El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya celebra l’existència d’aquesta nova figura però es pregunta ¿on són els pedagogs i pedagogues? professionals preparats per a l’acompanyament i guiatge de les persones al llarg del seu cicle vital, …

Hi ha una constant pregunta ¿per què havent professionals preparats per a fer una feina de rigor hem de crear noves figures a las quals hem de preparar en un curs de formació de dos mesos? ¿Els mestres i tutors no tenen ja prou feina com per encomanar-ne una de nova per a la qual no han estat formats?

Enllaç al comunicat

Qui ha de ser el coordinador de coeducació, convivència i benestar? (Article del Diari de l’Educació, 12/05/2023)

El COPEC considera que la creació de figures noves amb perfils professionals propis de la Pedagogia o la Psicopedagogia pot fomentar l’intrusisme en la professió.

Sorprenentment, aquesta nova figura serà exercida per un mestre del centre i no per un professional de la Pedagogia. El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya celebra l’existència d’aquesta nova figura però es pregunta: on són els pedagogs i pedagogues? professionals preparats per a l’acompanyament i guiatge de les persones al llarg del seu cicle vital, com demostren els plans d’estudi i les competències que desenvolupen al llarg de la seva formació.