Últims dies per inscriure’t al curs de formació sobre el territori de l’ós bru

Ets professor/a i vols conèixer el territori de l’ós i quins recursos didàctics hi ha disponibles per treballar l’entorn natural i social en base a aquest animal? El Camp d’Aprenentatge de la Vall de Boí conjuntament amb el Centre de Recursos Pedagògics de l’Alta Ribagorça hem organitzat el curs de formació per a professorat “Recursos didàctics per al coneixement de la fauna i la flora del territori de l’ós bru”.

El Pirineu Occidental és territori d’ós. Aquesta espècie emblemàtica, s’extingí als anys 80 i actualment s’està fent un gran esforç per la seva reintroducció i conservació. La conservació de l’ós és molt important perquè és una espècie “paraigua”, és a dir, que els seus requeriments d’espai són prou amplis com per garantir també la preservació d’altres espècies si s’apliquen mesures fermes de millora de l’hàbitat. A nivell pedagògic, l’ós bru ens pot permetre treballar les matèries de medi natural i social de l’educació primària i secundària a través d’una mirada ambiental al Pirineu i tots els seus habitants. Aquest curs pretén donar a conèixer l’hàbitat de l’ós bru i donar a conèixer els recursos didàctics disponibles per treballar-lo a l’escola.

Inscripcions: fins al dia 19 de gener a través del portal Odissea

Calendari i contingut:

Divendres 13 d’abril: Presentació al CdA Vall de Boí (Barruera) de la proposta didàctica per a CM i CS d’educació primària elaborada en el marc del Projecte PirosLife.

El Projecte PirosLIFE Catalunya s’enquadra als programes Life-Natura, i té com a objectiu consolidar el futur de l’ós bru als Pirineus en un marc de diàleg amb el territori. L’educació ambiental és un eix bàsic d’actuació del projecte per sensibilitzar a la ciutadania en relació amb els valors que ens aporten els ecosistemes, facilitar el suport social a la conservació de l’os i, especialment, aconseguir la seva implicació. La part educativa del projecte PirosLIFE és una proposta adreçada a les escoles de tota Catalunya amb la finalitat que els nens i les nenes desenvolupin l’esperit crític i la sensibilitat en relació a la natura i, a la vegada, que siguin ells mateixos els educadors dels seus pares i mares.

Dissabte 14 d’abril: sortida a la vall de Barradós, territori de l´ós a la Vall d’Aran.

Farem una sortida per la Vall de Barradós, territori altament freqüentat per l’ós bru, acompanyats de representant de l’equip tècnic de seguiment de l’ós a la Vall d’Aran. Treballarem la vegetació i la fauna associades a l’hàbitat de l’ós bru, la biologia i comportament social d’aquesta espècie i descobrirem quines accions de conservació d’aquesta espècie s’estan duent a terme a la Vall d’Aran.

Dissabte 5 de maig: sortida a l’Alt Àneu, territori de l’ós al Pallars Sobirà.

Farem una visita a la Casa de l’Ós Bru dels Pirineus, el centre d’interpretació dedicat a l’ós bru i a la seva relació amb les persones a Isil, i farem una passejada pels boscos de Bonabé, per descobrir com es fa el seguiment de l’ós bru i fer la revisió d’alguns paranys fotogràfic i de pèl. A la tarda, un tècnic del projecte Piroslife ens explicarà aspectes de la convivència amb l’ós, concretament quines són les accions que es duen a terme per compatibilitzar la gestió de l’os bru amb el manteniment de l’activitat ramadera a la comarca.

Us animem a participar-hi!