El consell dels savis. La història en primera persona

El Museu d’Història de Catalunya deixa en préstec durant un trimestre la maleta pedagògica  El consell dels savis. la història en primera persona.

Dins de la maleta hi trobareu:

1. Viure la Guerra Civil espanyola. En aquest DVD es parla de l’inici de la Guerra Civil, la infància en temps de guerra, els primers bombardejos, els refugis, el final de la guerra i els records de gana i fred durant la guerra.
  1. Les conseqüències de la Guerra Civil. Tres històries personals d’exilis i represàlies. Aquí es parla de la repressió del franquisme, les presons, els afusellaments, l’exili a la Unió Soviètica i l’exili a França.
  1. La vida durant la dictadura franquista. En aquest DVD hi ha els testimonis sobre el franquisme, la dieta, les cartilles de racionament, la mobilitat pel territori, la vida social durant la postguerra, el món del treball, les condicions laborals, la censura, el paper de la dona, els canvis econòmics dels anys seixanta, el turisme, la immigració a Catalunya, la lluita antifranquista, la catalanitat dins el franquisme.
  1. La fi de la dictadura i la transició. Els seus protagonistes hi expliquen com van viure la fi de la dictadura, la mort de Franco, la transició, l’ esperança de la llibertat i les primeres eleccions.
  1. L’escola catalana durant el segle XX. L’escola abans i després de la guerra, l’Escola del Mar, els grups escolars, el programa educatiu marcat pel franquisme, els tipus d’escoles a l’Espanya franquista, l’educació diferent de nois i noies.

Hi ha unes orientacions didàctiques que expliquem què es pot treballar amb aquests materials, i també es recomanen visites a museus, pàgines webs i una petita bibliografia.

Ens ha semblat un material molt interessant  per al cicle superior de primària i sobretot Secundària.

Si us interessa, poseu-vos en contacte amb el CRP de la Terra Alta. Gràcies

El projecte El consell dels savis. La història en primera persona neix amb la voluntat d’acostar les experiències de vida dels membres del Consell dels Savis del Museu d’Història de Catalunya. El Consell dels Savis és una activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones voluntàries del museu. Les persones que en formen part tenen edats que van des dels setanta-tres fins als noranta-dos anys, i expliquen directament les seves vivències als
alumnes. És precisament per aquesta edat avançada dels membres del Consell que des del Museu d’Història de Catalunya es va detectar la necessitat de deixar testimoni de les seves històries de vida i fer que, a través d’elles, l’aprenentatge de la història del nostre país fos molt més propera i viscuda.