Calendari PFZ

Procés Dates
Publicació del document de Criteris, instruccions i orientacions Març de 2023
Introducció dels tipus d’activitats al GTAF Del 12 al 28 d’abril
Anàlisi de necessitats de centres i professorat de la zona (Pla de formació de centre) Abril-maig 2023
Introducció de les activitats en estat Proposada a l’aplicació GTAF(Unitats/ST/SE) Fins al 6 de juny de 2023
Anàlisi i aprovació de les propostes dels PFZ en les Comissions de PFZ Fins al 14 de juny de 2023
Revisió i valoració de la proposta global (GTAF) Fins al 30 de juny de 2023
Confirmació de les activitats Fins al 14 de juliol de 2023
Publicació de les activitats Juliol-agost 2023
Inscripció a les activitats Del 8 al 24 de setembre de 2023
Anàlisi d’inscripcions, modificacions i assignació de places Del 25 de setembre al 6 d’octubre
Consulta d’assignacions 9 d’octubre
Inici de les activitats de formació A partir del 13 d’octubre

Detecció de necessitats

Sol·licitud de formació en centre Sol·licitud de formació per a centre Proposta de formació individual

• Assessorament
  • Formació interna de centre (FIC)
  • Taller a centre
  • Visita formativa a centre

• Seminaris de coordinació
  • Curs / seminari d’equips de centre
  • Taller d’equips de centre

• Taller
  • Curs
  • Seminari
  • Grup de treball
  • Conferència, taula rodona, trobada pedagògica, intercanvi d’experiències, jornades (mínim 5 hores) i cicles de conferències

LÍNIES ESTRATÈGIQUES DE LA FORMACIÓ

1. Competències professionals docents: definir el nou marc de referència de les competències professionals docents per a la transformació del sistema educatiu.
2. Inducció a la docència: avançar cap a un nou model d’inducció a la docència i centres de referència per a la formació inicial.
3. Centres educatius en línia: impulsar la innovació organitzativa i metodològica en els processos d’educació híbrida a través de la formació, els recursos digitals i la promoció del treball en xarxa.
4. Cultura digital: capacitar digitalment l’alumnat i el professorat en el marc del Pla Digital de Catalunya.
5. Nous contextos i recursos per al desenvolupament professional: promoure plans de formació als centres, a la zona educativa i a les xarxes per al desenvolupament professional docent en col·laboració amb els agents educatius de l’entorn.
6. Aprenentatge competencial: afavorir metodologies innovadores per al treball competencial amb propostes didàctiques, gestió de projectes transversals i models d’avaluació competencials, en un marc plurilingüe i d’orientació educativa personalitzada.
7. Educació inclusiva: generar itineraris d’aprenentatge personalitzats, amb interrelació d’emocions, motivació i cognició, posant en valor la diferència com a oportunitat d’aprenentatge per al conjunt de la comunitat educativa.
8. Perspectiva de gènere: afavorir una educació sense estereotips sexistes ni discriminacions, relacionades amb el gènere o amb l’orientació afectiva-sexual, així com una orientació acadèmica i professional no sexista.
9. Educació per a la sostenibilitat: contribuir a través de la formació docent a l’assoliment dels Objectius per a un Desenvolupament Sostenible (ODS), com a marc competencial de la ciutadania catalana del segle XXI.
10. Evidències d’impacte: impulsar processos d’avaluació de la formació, generadors d’evidències per permetre la presa de decisions orientades a la millora i la rendició de comptes com a cultura de centre.

OBJECTIUS DE FORMACIÓ

Els objectius de formació permanent volen donar resposta a les necessitats d’actualització i desenvolupament professional del professorat, dels centres educatius i dels equips de professionals del Servei d’Educació de Catalunya.
Els objectius de formació permanent són el marc de referència comú per a la planificació de les propostes formatives del Departament d’Educació.

1. Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
2. Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
3. Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
4. Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
5. Fomentar l’acció tutorial i l’orientació de l’alumne per acompanyar-lo en el seu aprenentatge i ajudar-lo en la presa de decisions sobre el seu itinerari formatiu.
6. Potenciar el lideratge pedagògic en la funció directiva per al desenvolupament de models innovadors per a la millora continua.
7. Consolidar la qualitat en la gestió i l’organització dels centres i dels seus projectes educatius en el marc de la seva autonomia.
8. Promoure la millora de la convivència escolar i consolidar el desenvolupament dels plans educatius d’entorn i altres projectes comunitaris.
9. Promoure la relació dels centres amb altres centres, famílies, institucions i/o empreses per millorar l’atenció educativa i enfortir els àmbits competencials i/o professionals de l’alumnat.
10. Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.