Impulsem la robòtica i les tecnologies creatives a l’aula

Àmbit d’intervenció: Innovació educativa

Activitat adreçada a: LA MATÈRIA OPTATIVA DE TECNOLOGIA 4t d’ESO

OBJECTIUS:

L’objectiu general és la realització d’activitats innovadores en l’àmbit de les tecnologies programables i contribuir a l’aprenentatge competencial de l’alumnat.

Els objectius més específics són:

• Utilitzar els diagrames de flux per a la representació gràfica dels diferents passos que conformen un algorisme.
  • Realitzar programes senzills en Logo Scratch, Bàsic i/o Android
  • Conèixer una interfície de control (Arduino i/o Picaxe) i la seva utilitat en el control per ordinador.
  • Aprendre a programar una controladora (Arduino i/o Picaxe) per realitzar activitats senzilles com l’encesa intermitent d’una bombeta, el gir d’un motor, la càrrega i descàrrega d’un condensador, etc.
  • Construir un petit robot semiautomàtic seguint unes pautes i identificar i descriure la funció de cadascun dels seus elements.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT:

PROJECTE: IMPULSEM LA ROBÒTICA. TECNOLOGIES CREATIVES A L’AULA “IRTCA”

En el marc d’aquest projecte, el divendres 17 de febrer, un total de 17 alumnes de Tecnologia de 4t d’ESO van participar a la fira que ha organitzat l’Obra Social “la Caixa”, juntament amb el Departament d’Ensenyament i CTC Arduino.

La fira va tenir lloc al recinte del Cosmocaixa a Barcelona i el nostres alumnes van presentar els resultats obtinguts com a participants del projecte Impulsem les Tecnologies Creatives a l’aula. Aquest projecte és el primer any que s’implementa a les Terres de l’Ebre i el nostre Institut ha estat un dels set en participar-hi.

Com a resultat de l’aplicació del projecte IRTCA al nostre institut, els alumnes han presentat un total de 6 projectes, consistents en: una estació meteorològica, un ascensor controlat per Bluetooth, una alcoholímetre, un vehicle detector d’obstacles utilitzant ultrasons i 2 vehicles controlats per Bluetooth. Tots aquest projectes han estat implementat utilitzant la tecnologia de control basada en microcontroladors, més concretament, utilitzant la plataforma Arduino.

La jornada a Barcelona va estar d’allò més interessant. Situats al nostre stand vam rebre la visita de molts estudiant i professors interessant-se pel funcionament dels nostres ginys. Fins hi tot algun alumne va atrevir-se a presentar el seu projecte davant de centenars d’estudiant d’arreu de Catalunya.

D’altra banda, vàrem poder visitar els projectes que han presentat la resta de participants i així poder comprovar com la tecnologia aplicada al dia a dia està canviant el món.

COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN

Competència comunicativa, lingüística i audiovisual

Competència artística i cultural

Tractament de la informació i competència digital

Competència matemàtica

Competència d’aprendre a aprendre

Competència d’autonomia i iniciativa personal

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Competència social i ciutadana

AVALUACIÓ (tipus d’avaluació que es fa al alumnat): Criteris d’avaluació

Analitzar algorismes descrits, tant en un llenguatge col·loquial com mitjançant la representació gràfica de diagrames de flux.

Dissenyar algorismes mitjançant la representació gràfica dels diagrames de flux. Implementar programes senzills en els llenguatges de programació estudiats Saber programar una controladora.

Identificar les parts dels robots i descriure la seva funció.

Construir un robot automàtic en grup, seguint unes pautes determinades.

Instruments de qualificació:

Tasca 1: Objectius Els objectius del projecte s’expressen correctament [rúbrica]

Tasca 2: Mecanitzat i muntatge de les components El mecanitzat i el muntatge de les diferents peces que conforme a les especificacions del projecte [rúbrica]

Tasca 3: Vídeo muntatge La durada del vídeo es correcta i les explicacions que en ell si fan també [rúbrica]

Tasca 4: Memòria informe tècnic La memòria conté tots els punts que es demanen [rúbrica]

Temporització: 30 h

Recursos humans: Professor de la matèria de tecnologia 3h/setmana + suport d’un altre professor de tecnologia 1h/setmana.

Recursos materials: Taller de Tecnologia i aula d’informàtica

Recursos externs: Des dels Serveis Territorials a les Terres de l’Ebre ens varen proposar participar en el programa educatiu Impulsem la robòtica. Aquest programa és una iniciativa conjunta de la Fundació La Caixa i el Departament d’Ensenyament.

Aquest programa incloïa una formació al professorat del centre participant en el projecte al juliol del curs 15-16 i un altra al setembre del curs 16-17. A més va dotar-se al centre d’un kit complert experimentació al centre.

Observacions: Els llenguatges de programació i la robòtica han entrat amb força en els currículums de tecnologia. Aquests continguts configuren el bloc de control i automatització. És per això que el nostre centre ha tingut la voluntat d’incorporar tots aquells projectes que ajudin a desenvolupar aquesta metodologia basada en la creativitat i la tecnologia, i més quan faciliten l’intercanvi de coneixements i la promoció de les idees i els projectes propis.

Espai webhttp://agora.xtec.cat/iesterraalta/general/impulsem-la-robotica-i-les-tecnologies-creatives-a-laula/

Documentació visualhttp://agora.xtec.cat/iesterraalta/general/impulsem-la-robotica-i-les-tecnologies-creatives-a-laula/

Aquí podeu la presentació.