Com podem coeducar a l’aula? Un article de Nati Bergadà

Avui al #divendrescoeducatiu us volem presentar un article que va publicar la Nati Bergadà el passat dia 8 de març de 2024.

Nati Bergadà, segurament que la coneixeu tothom perquè és una mestra i psicopedagoga que està molt activa en les xarxes socials i molts de nosaltres rebem puntualment articles que ella escriu on ens proporciona molts i molts recursos per a treballar a l’aula en diferents temàtiques.

Actualment forma part de la comunitat Docents.cat, té un blog personal dedicat a l’educació Natibergada.cat , un altre blog anomenat maresipares.cat i forma part del consell assessor del diari de l’educació.

L’article porta per títol Com podem coeducar a l’aula? i l’ha escrit conjuntament amb l’Eura Mutiñó Farrés, mestra d’educació Infantil i primària, formadora en coeducació i feminismes. En l’article ens parlen del concepte de coeducació, de la importància d’educar els infant en coeducació, del marc legal que l’emmarca, la realitat que ens trobem, d’orientacions pels docents per educar en coeducació i algunes propostes didàctiques.

Volem destacar una part de la definició que en fan de Coeducació: “Coeducació és assumir que totes les persones que participem en la vida dels infants i joves tenim la responsabilitat i el compromís d’educar-los en igualtat per aconseguir persones que participin en una ciutadania plena, en drets i llibertats.” L’escola ha de facilitar eines per acabar amb les desigualtats, ha de promoure i ajudar perquè els infants siguin lliures i es puguin expressar. Se’ls ha d’educar en l’empatia i el respecte

Tota la comunitat educativa ens hem d’implicar en educar en coeducació per crear una escola de qualitat, cohesionada i constructiva.

Subratllem algunes frases que la Nati Bergadà destaca què vol dir educar en coeducació:

• Educar sense estereotips de gènere.
  • Treballar de manera expressa per una llibertat real dins un sistema basat en el respecte i la construcció social, en totes les etapes educatives.
  • Oferir estratègies i eines adequades per tal que la igualtat d’oportunitats sigui real, segons les necessitats i les capacitats de cada una de les persones que formen la comunitat educativa.
  • Eliminar els desequilibris que existeixen en el sistema educatiu, sobretot universitari, on cada vegada hi ha més distinció entre carreres de nois i carreres de noies; on la fi laboral d’aquestes, comporten desigualtats salarials, desigualtats de condicions, de reconeixement i de prestigi social.
  • Trencar amb la violència masclista, les discriminacions, els rols patriarcals…

Què podem fer des de l’aula per educar en coeducació: utilitzar un llenguatge inclusiu, educar en el respecte a la diversitat, ensenyar a conviure i respectar-nos, ensenyar els infants  valorar-se positivament, educar en empatia i solidaritat, entre molts altres.

Les propostes didàctiques que ens fan la Nati Bergadà i l’Eura Mutiñó són diverses: des d’Educació Infantil a Secundària tenim tot un ventall de possibilitats que ens pot ajudar a treballar amb el nostre alumnat sobre coeducació.

Us animem a llegir l’article i a utilitzar els seus suggeriments per treballar la coeducació a la vostra aula amb el vostre alumnat.