BOOKTUBERS

Aitana Alzamora BovéTítol:          BOOKTUBERS, els nous recomanadors de llibres en aquesta era digital?
Autor/a:     Aitana Alzamora Bové
Tutor/a:      Carme Masip
Modalitat:  Humanitats i Ciències Socials
Àrea:          Literatura
Centre:       Ins Tarragona
Localitat:   Tarragona

Objectius:
  1. Buscar el grau d’influència del booktubers en els joves d’entre 12-25 anys.
  2. Esbrinar quines són les estratègies del govern per fomentar la lectura entre els joves i veure si es contempla l’ús de les noves tecnologies en el foment de la lectura.
  3. Analitzar la relació entre els hàbits lectors dels joves i els booktubers.
  4. Analitzar l’impacte dels booktubers en les vendes a les llibreries i del préstec i la compra de llibres a les biblioteques.
  5. Elaborar un vídeo-recomanació d’un llibre imitant les tàctiques d’un booktuber.
Hipòtesi:

Valorar si realment tenen influència els booktubers en els hàbits lectors dels joves atès que en molts països les editorials promocionen als esmentats per tal que promocionin les seves ventes.

El procés:

1. Punt de partença:
a) Es va voler demostrar a través de cites la importància de la lectura com a font de creixement i formació personal.
b) Es va voler buscar l’índex de lectura dels joves d’entre 12 i 25 anys per veure si realment llegien poc, tal i com diu la creença popular
c) Es va voler comprovar si les llibreries tenen algun tipus d’estratègia per fomentar la lectura entre els joves i si aquesta contempla els booktubers.
d) Es va voler comprovar si les biblioteques tenen algun tipus d’estratègia per fomentar la lectura entre els joves i si aquesta contempla els boktubers.
e) Es va voler esbrinar a través de les pàgines web oficials de la generalitat i del govern estatal quines eren les estratègies que usaven per fomentar l’hàbit lector entre els joves. Es van analitzar els diferents plans de lectura que hi ha hagut.
2. Desenvolupament del treball:
a) Es va iniciar el procés fent enquestes entre els joves a través de les xarxes per trobar quina incidència tenen els booktubers en la seva lectura.
b) Es va decidir fer entrevistes a diverses llibreries per tal d’esbrinar si notaven la influència dels booktubers en la venda de llibres.
c) Es va decidir fer també entrevistes a diverses bibliotecàries per tal de descobrir si constataven la influència dels booktubers en el préstec de llibres,
d) Es van analitzar diferents canals de booktubers per veure quin impacte tenien (subscriptors) i quins tipus de propostes utilitzaven per tal d’incentivar la lectura.
3. Projecte:
a) Elaboració d’un vídeo utilitzant els mètodes dels booktubers per tal d’incentivar la lectura a partir d’un llibre d’elecció pròpia.

Conclusions:

1. Descobrir que els booktubers no tenen gaire influència en el nostre país tot i que s’espera que cada vegada en tinguin més.
2. Evidenciar que els plans de lectura contemplen ja el foment de la lectura a través d’eines digitals i en algun punt es pot arribar a parlar dels booktubers tot i que realment no se’n parla gaire.
3. En les entrevistes fetes en una població de 117 persones només 12 afirmen seguir a algun booktuber, cosa que és poc significatiu tenint en compte la quantitat de subscriptors que té aquesta gent en els seus canals de YouTube.
4. L’impacte dels booktubers és pràcticament imperceptible per part dels llibreters, si que han notat un canvi d’hàbits de compra que no relacionen necessàriament amb els booktubers sinó que amb les noves tecnologies. I l’impacte dels booktubers és desigual en les biblioteques es desigual, en una biblioteca universitària és inexistent mentre que en una biblioteca pública es comença a notar un cert impacte.
5. Comprovar amb una pràctica les dificultats que es poden trobar els booktubers alhora de fer una recomanació d’un llibre per internet.

Llocs Web:
Vídeo:

Presentació: