Corrosió marina dels metalls

Títol: Estudi experimental de la corrosió marina dels metalls (Anàlisi tecnològica aplicada a la flota pesquera del port del Serrallo de Tarragona) 
Autor: Joan Marc Bondia Pedra
Tutor: Josep M. Aliaga Tomàs
Modalitat: Ciències i tecnologia: Cientificotècnic
Àrea curricular: Tecnologia / Química
Centre: Ins Comte de Rius
Localitat: Tarragona

Jo visc al barri del Serrallo i el meu pare és pescador del port de Tarragona. Ell i el meu tiet són propietaris d’una barca de pesca. Dues vegades a l’any han de treure la barca de l’aigua i dedicar uns 15 dies cada període en repintar tot el vaixell d’una pintura especial i renovar un mecanisme anomenat ànodes de sacrifici per lluitar contra el fenomen inevitable de la corrosió marina. El deteriorament dels metalls per causa de l’acció de l’aigua salada és un dels problemes més importants de la gent de mar a nivell estructural i econòmic.

Evitar la corrosió dels metalls és un tema molt important en la nostra societat,  ja que gairebé tot està format per metalls i aquests es fan malbé al llarg dels anys a causa de diferents factors, ja sigui per l’acció del vent, del sol, de la pluja, de l’aigua del mar,…

Per tot això, en aquest treball estudiaré el fenomen de la corrosió, les condicions on es presenten i els possibles mètodes per evitar-la o limitar-la.

Objectius:

Els meus objectius a assolir en aquest treball de recerca són:

  • Aprendre el fonament químic del procés d’oxidació i corrosió d’un metall.
  • Conèixer els mètodes de prevenció de la corrosió dels metalls, especialment, els referits a la corrosió marina.
  • Analitzar les conseqüències estructural, econòmiques, ambientals… del fenomen de la corrosió.
  • Fer un treball de camp entre les embarcacions que amarren al port de Tarragona, per conèixer quins mètodes de prevenció de la corrosió marina utilitzen i tracten.
  • Fer un estudi experimental dels fenòmens de la corrosió marina aplicada a ferro i a l’acer , els dos materials emprats en construccions de vaixells on es manifesta més el fenomen de la corrosió, i estudiar experimentalment diferents formes de protecció contra la corrosió.
Hipòtesi:

La hipòtesi de partida del meu treball de recerca que intentaré contestar a partir del meu estudi experimental i que s’analitzarà la seva validesa en la apartat de conclusions és:

‘’La corrosió marina sobre els bucs de ferro o d’acer pot reduir-se de forma important utilitzant diferents mesures preventives (Pintura ‘’antifouling’’, protecció per ànodes de sacrifici i protecció catòdica per corrent impresa)’’.

El procés:
  • Comprar al mecànic del Serrallo 12 peces de ferro, 12 peces d’acer, 8 peces de zinc.
  • Pintar per tots els costats 6 peces de ferro i 6 peces d’acer amb pintura antifouling.tdrrrrieiekk
  • Soldar 4 peces de zinc a 4 peces de ferro (2 amb pintura antifouling) i 4 peces de zinc a 4 peces d’acer (2 amb pintura antifouling).
  • A partir d’aquí, l’estudi experimental es divideix en 2 parts: Un estudi experimental sense protecció catòdica i un altre amb protecció catòdica. Els dos experiments segueixen el mateix procediment.
  • Separar cada tipus de peça en un recipient amb aigua marina , i les altres peces (que eren igual a les d’aigua marina) en aigua dolça.
  • Cada setmana pesava les peces i anotava els canvis en una taula.
  • Finalment, vaig realitzar un treball de camp sobre els mètodes anticorrosius emprats per la flota pesquera del port del Serrallo. Vaig fer diferents visites al port del Serrallo de Tarragona per veure com els pescadors/mercaders vivien en primera persona la lluita contra la corrosió. Vaig anar a la Confraria de Pescadors del Serrallo i a la tenda Efectos Navales Ortiz,S.A. També vaig parlar amb alguns pescadors i amb un enginyer naval del port del Serrallo per tal d’obtindre informació sobre els mètodes emprats per evitar la corrosió marina.
Conclusions:
  • L’aigua de mar és més corrosiva que l’aigua dolça.
  • La corrosió del ferro és més intensa que la de l’acer.
  • En les tres peces la massa ha disminuït. Aquestes peces pertanyen a l’apartat de la protecció catòdica. Això ens indica que l’experiment de la protecció per corrent imprès no ha sortit completament bé.
  • La pintura antifouling ha funcionat correctament en tots els experiments.
  • L’ànode de sacrifici de zinc ha funcionat bé, protegint a les peces de ferro i d’acer de la corrosió. Però aquesta protecció no ha sigut tant efectiva com la de la pintura antifouling.
  • La utilització conjunta de la pintura antifouling i dels ànodes de sacrifici és la que ha donat millors resultats contra la corrosió del ferro i de l’acer.
  • Es proposa com a innovació tecnològica que es fabriqués pintures antifouling amb granulat de zinc per obtenir els dos efectes al pintar el vaixell. Zinc
Bibliografia: