La mort en els joves

Maria Salvadó GaliciaTítol:          i després…? Apropament i comprensió del significat del fenomen de la mort en els joves.
Autor/a:     Maria Salvadó Galicia
Tutor/a:      Eugeni Just
Modalitat:  Ciències i tecnologia: Ciències de la Salut
Àrea:          Biosanitari
Centre:       C Puigcerver
Localitat:   Reus

1. Tenir una visió amplia de la mort,des de diferents punts de vista, començant per la perspectiva més espiritual que donen 5 de les religions majoritàries, a la visió més científica del procés de la mort.
  2. Anàlisi de temes relacionats directament amb la mort, temes de debat i actualitat a la nostra societat, eutanàsia, donació d’òrgans, testament vital…
  3. La medicina de final de vida, també coneguda com cures paliatives conèixer aquesta especialitat de la medicina, protocols terapèutics i cures pal•liatives.
  4. Coneixement que tenim els joves de la mort, Mitjançant una enquesta que vaig dissenyar, per comprovar que sabem els adolescents de la mort i aspectes relacionats, tant subjectius (parlem de sentiments) com objectius (eutanàsia, donació d’òrgans, testa
  5. Realitzar entrevistes a professionals que treballen en processos de final de vida directament amb el pacient o amb els seus familiars.
    Realitzar una entrevista a una persona que te la experiència en primera persona (va morir i va tornar a la vida des

– Definir el tema El primer objectiu que jo vaig plantejar-me en el moment de fer el TDR, va ser trobar un tema motivador, un tema que hem resultes interessant, engrescador, que em provoques curiositat, ganes de saber-ne més, d’investigar al menys per omplir 100 pagines…… .
Per mi aquest va ser l’objectiu més difícil d’assolir.
– Un cop definit el tema, el següent pas era el de emmarcar-lo, ja que tots els temes son tan amplis i extensos, que tens la necessitat d’acotar els aspectes sobre els que centraràs la teva investigació.
– Les meves habilitats i escassa experiència en el camp de la investigació, han necessitat de suport i assessorament en diferents moments de la investigació. Per exemple al dissenyar el qüestionari adreçat als joves vaig requerir de suport de psicòlegs per redactar les preguntes relatives a sentiments, i quan vaig planificar la xerrada a alumnes vaig demanar suport a mestres de llarga experiència per aplicar dinàmiques atractives pels alumnes.
– La utilització de noves eines informàtiques, google forms, la consulta de diferents webs per contrastar informació obtinguda.
-La realització d’ entrevistes als professionals i al testimoni en primera persona, per un investigador novell no es tan fàcil com sembla ja que t’obliga a preparar molt la entrevista i documentar-te prèviament .
– Anàlisi i informe final: Quan es tenen totes les dades recollides, toca fer l’esforç personal d’anàlisi de tota la informació obtinguda, per elaborar l’informe i les conclusions i redactar el treball final definitiu. Imprimir-lo, enquadernar-lo i presentar-lo al centre educatiu el dia establert.
Tot aquest procés de la elaboració del TDR, ha d’estar planificada en el temps, i compaginant la tasca investigadora amb la acadèmica de segon de BAT.
-Presentació i defensa del TDR, es el moment on has de mostrar el teu treball, en aquest moment tu ja ets un expert del tema i estàs en condicions de contestar a totes les preguntes que et pugui plantejar el Tribunal.

La mort avui es un tema allunyat de la vida. En la nostra societat, vivim encara la mort com un tabú. Abans, i no fa tants anys, la mort i la vetlla eren a casa, tothom, la vivia a prop quan es donava.
Abans no s’amagava ni la mort, ni el dol, ara de la nostra vida quotidiana han desaparegut els enterraments, les campanes que tocaven la missa de difunts, els rituals de funeral i de dol ( forma de vestir, misses, funerals…).
Deixar de parlar de la mort, suposa viure de puntetes amb por de sentir dolor. Intentar evitar el dolor, però es evident que el dolor forma part de la vida, ja que sense dolor no hi ha vida, com tampoc hi ha vida sense plaer.
Viure i morir són unitat, són part del mateix tot.
Al analitzar diferents aspectes del meu treball, puc concloure que:
1.- Totes les religions tenen trets comuns tot i partir de concepcions diferents. Les més significatives serien:
– La mort es un transit cap un altra vida futura.
– Totes tenen festes relacionades amb la mort, i en record dels difunts
2.-Des de el punt de vista científic/mèdic,
– Hi ha un canvi en la concepció de la mort, les unitats de la medicina de final de vida ens ofereixen gracies als avenços de la ciència ens eviten patir grans dolences en el pas cap a la mort, abans l’inic consol que podia tenir la persona era l’acompanyament moral de la religió.
– La donació d’òrgans, la seva gran complexitat i el volum de donacions d’òrgans que es produeixen al nostre país.
– La eutanàsia, i el debat ètic existent en la nostra societat
– Major coneixement de nous instruments legals , com per exemple el testament vital.
3.- A nivell educatiu, he fet un treball de camp, per conèixer empíricament que sabem els adolescent de la mort i temes relacionats, mitjançant una enquesta feta a mes de 250 nois i noies entre 16 i 19 anys, com mitjançant xerrades a alumnes de la ESO del meu centre educatiu.

Fotos: