Taller realitzat per l’equip docent de l’escola La Mercè de Tortosa, com equip formador dins la xarxa ER amb la participació de professorat de diversos centres de la Ribera:
codi PFZ 8080551808, Temps de cercle i resolució de conflictes, 12 de juny de 17 h a 20 h a l’I-E 3 d’Abril de Móra la Nova
Una primera part introductòria de TEMPS DE CERCLE:
- Dinàmica del temps de cercle amb el professorat participant al taller utilitzant “l’objecte que ens dona la paraula” i tenint en compte que totes les aportacions i visions són acceptades. “Tota aportació és valuosa”.
- S’exposen les normes que es comparteixen amb l’alumnat abans d’iniciar el cercle i que tots els participants han de respectar al disposar del torn de paraula, el silenci i l’escolta a la resta de companys, a més del gaudir i fer sentir còmode als companys i companyes.
- Es realitza una “pràctica de barreja” compartint les emocions en grup.
Seguida d’una segona part de debat sobre:
-Què entenem per conflicte? – Qui resol el conflicte? – Quin paper juga el que intervé? -Com tractem el conflicte després? -Quin paper té el tutor-a ? – Com ho registrem? – Com es reflecteix que quedi alineat amb el projecte de convivència del centre?
Per acabar posant en pràctica 2 tècniques de resolució de conflictes amb un enfocament restauratiu basat en:
- .Resoldre el conflicte “amb” les persones-ER i fer-los responsables (no jutgem i no busquem culpables)
- .Comunicació no-violenta (CNV), amb un llenguatge de pau.
- .Tècniques per escoltar: escolta atenta, activa i empàtica que es complementen.
- .Seguint els principis de Belinda Hopkins.
Quines dinàmiques podem aplicar per resoldre un conflicte?
.Cercle restauratiu tipus Rul·lan
.Tècnica 5-5-5, amb el registre de l’enfocament restauratiu : QUÈ HA PASSAT ? i cercar SOLUCIONS segons necessitats detectades.
Podeu consultar els altres articles sobre ENFOCAMENT RESTAURATIU (ER) que tenim publicats a la web, enllaç.