Dia internacional de les dones – 8 de març

El Departament d’Ensenyament amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, proposa dur a terme una campanya de conscienciació a tota la comunitat educativa sobre la importància de visualitzar la participació de les dones en tots els àmbits de la vida posant en valor la seva contribució social i històrica, tot fomentant el seu apoderament com a protagonistes i creadores a través de la seva mirada.

Per aquest motiu us proposem que dueu a terme ja sigui a nivell d’aula, centre o comunitat educativa, accions de sensibilització sobre la importància del paper de les dones tant en l’àmbit familiar com professional o acadèmic, mostrant el seu punt de vista i les vivències de les dones de l’entorn i que pengeu fotografies, dibuixos o vídeos acompanyats de les idees clau treballades al Twitter amb el hastag #amblanostramirada8m amb menció al Twitter del portal XTEC @xtec o compartir-ho a Instagram amb el mateix hashtag.

Proposta d’actuacions a realitzar:

A. Expliquem contes :

Explicar contes on les dones siguin protagonistes i fomentin el valors de les tasques de cura, la visió femenina, o la superació dels estereotips i realitzar activitats relacionades amb aquests contes.

Recurs disponible: Al següent enllaç podeu trobar un recull realitzat per l’Associació de Mestres Rosa Sensat dividits en diferents mòduls segons la temàtica a treballar i activitats relacionades amb els contes.

B. Visualitzem pel·lícules:

Analitzar la mirada de les dones mitjançant el cinema i els documentals, com a camí per trobar nous referents, fomentar la visió de gènere i valorar les vivències de les dones.

Recursos disponibles enfocats a diferents etapes educatives:

Drac Màgic: A la pàgina web de Drac Màgic podreu trobar materials didàctics per a orientar la dinamització de debats, treballs i reflexions a l’entorn de diferents pel·lícules. Són adequades per temàtica: Pequeña miss sunshineWhale RiderDe xarranques i de nenesQuiero ser como Bekham

Filmoteca de Catalunya: La Filmoteca disposa de dossiers didàctics que ofereixen orientació al professorat per a treballar a l’aula diverses pel·lícules, com per exemple: La bicicleta verdePersépolisMustang.

El Cine, el mundo y los Derechos Humanos – Instituto Promoción Estudios Sociales (Gobierno de Navarra): A la pàgina web d’aquest projecte podeu trobar guies i unitats didàctiques enfocades a treballar diferents valors i drets humans. Tracten sobre la igualtat de gènere i els drets de les dones i nenes les següents pel·lícules: Buda explotó por vergüenzaLas mujeres de verdad tienen curvasEl domingo si Dios quiereSheroes

YO SOY TÚ (Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad): Aquest projecte ofereix fitxes i propostes de temes per a realitzar un debat a classe. En destaquem: Criadas y SeñorasÁgora.

Associació Candela: Aquesta associació disposa a la seva pàgina web de un llistat de curts i pel·lícules classificat per temàtiques que us poden servir per a realitzar les vostres pròpies activitats entorn al cinema.

C. Fem itineraris:

Els Itineraris educatius, desenvolupats per Wikidones, ens permeten investigar sobre el paper de les dones en diferents contextos històrics i ens ofereixen guies didàctiques organitzades per matèries. Itinerari Ciència i TeconologiaItinerari d’històriaItinerari d’arts i Itinerari de cinema.

Recursos del Departament d’Ensenyament per treballar la coeducació i la igualtat de gènere en els centres educatius

Pla per a la Igualtat de gènere en el sistema educatiu

Aplicació per l’elaboració del Projecte de Convivència (PdC). Coeducació. En el marc del Projecte de convivència, dins de l’apartat de Coeducació, el Departament d’Ensenyament ofereix aquesta aplicació on els centres poden realitzar la diagnosi del seu centre en matèria de coeducació, conèixer les propostes d’actuació i accedir als recursos necessaris per dur-la a terme.

Guia de coeducació per als centres educatius: pautes de reflexió i recursos per a l’elaboració d’un projecte de centre. Guia per realitzar un projecte coeducatiu elaborada conjuntament amb l’Institut Català de les Dones i el Departament d’Ensenyament.

Coeducació i igualtat de gènere. Espai del portal XTEC que ofereix recursos pedagògics i enllaços a espais web relacionats amb els temes, per treballar en les diferents etapes educatives aquests àmbits temàtics des d’una perspectiva igualitària: Llenguatges, Sabers de les dones i tasques de cura, Gestió de conflictes i prevenció de violència de gènereDiversitat sexual i d’identitat de gènereOrientació professional i acadèmica no sexista, Unitats didàctiquesEducació afectiva i sexual i Perspectiva de gènere en els centres escolars

Materials de consulta, corresponents a la formació telemàtica que realitza el Departament d’Ensenyament en matèria de coeducació: Coeducació per a les persones de referència dels consells escolars de centreAprofundiment en coeducació i Gènere i diversitat en l’àmbit educatiuPrevenció de la violència masclista en l’àmbit educatiu

Pam a Pam coeduquem, quadern pedagògic per al professorat del cicle formatiu de grau superior d’educació infantil elaborat per l’Institut Català de les Dones i el Departament d’Ensenyament.

Noves masculinitats. Trenquem els estereotips de gènere. El Departament d’Ensenyament ha elaborat aquest model transferible, que recull propostes d’activitats didàctiques i recursos per treballar aquesta temàtica dins d’un projecte de Servei Comunitari (acció educativa obligatòria, que ha de realitzar tot l’alumnat a 3r o 4t d’ESO).

Enllaços d’interès:

Dia internacional de les dones XTEC