Els ODS a l’aula

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) tenen un paper molt important en la nova LOMLOE. Es considera que fomenten una educació global i crítica, promouen el desenvolupament sostenible i la responsabilitat social i ciutadana. Els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són un marc global adoptat pels països membres de les Nacions Unides el 2015 per abordar els desafiaments més urgents de la humanitat, incloent-hi la pobresa, la desigualtat, el canvi climàtic i la sostenibilitat ambiental. L’educació és considerada un factor clau per a aconseguir els ODS i l’escola és un espai ideal per a treballar en la seva promoció i desenvolupament.

Són moltes les maneres d’incorporar-los en el dia a dia del centre:

• En pràctiques sostenibles: No hi ha millor iniciativa per a l’educació ambiental que organitzar campanyes, en el centre escolar o el barri, de sensibilització sobre el reciclatge, l’ús d’energies renovables, la conservació de la biodiversitat i l’agricultura sostenible
  • En el diàleg sobre valors: Dedica uns minuts a consensuar, a l’inici d’un curs o trimestre, les normes de convivència que haurem de respectar a l’aula: una manera pràctica i exemplar de fomentar actituds relacionades amb la solidaritat, la cooperació i la responsabilitat, com a punt de partida per a la ciutadania global.
  • En projectes comunitaris: Organitza esdeveniments amb entitats locals en els quals l’alumnat aprengui la importància de treballar en equip, per a generar oportunitats d’aprenentatge lligades al context del teu centre escolar.
  • A la comunitat educativa: Dissenya a l’aula un manual de bones pràctiques per a reduir l’impacte ambiental en el centre, com l’ús de materials reciclats o l’optimització de l’ús de l’aigua i l’energia, entre altres.
  • En el propi currículum: Un treball des de les matèries o de forma integrada, utilitzant mètodes participatius d’ensenyament i aprenentatge, centrats en l’alumnat i orientats cap a l’acció i la transformació.

Treballar els ODS a l’escola és fonamental per a fomentar en els estudiants una consciència global i una comprensió dels reptes que enfronta el món actual, i promoure la seva participació activa en la construcció d’un futur sostenible.

Els ODS mitjançant l’aprenentatge basat en projectes, exemples de propostes.