La mort i el dol

Entendre la mort i el dol per la pèrdua ha de formar part de les nostres competències personals i socials, perquè formen part de la vida en comunitat, de la convivència i de l’empatia. Parlar-ne, encara que costi, és imprescindible.
A l’escola i a l’institut hem de parlar de la mort, com hem de fer-ho del sexe, de les relacions humanes, de les emocions en general.
Fem l’opció d’incorporar-la al currículum, convençuts que si eduquem per la vida, hem de fer-ho també per la mort, que en forma part indefugible.

10 Idees per parlar de la mort (Arnaiz 2003):

1. Parlar de la mort és acceptar que no tindrem respostes per tot
  2. N’hem de parlar quan no sigui massa propera i la proximitat i l’emoció no permeti veure-hi clar
  3. Parlar-ne amb claredat, sense amagar les paraules
  4. No utilitzar mai els morts com a xantatge (“et vigila”), ni mostrar por de les persones difuntes
  5. Parlar de la mort com a part del cicle vital de les persones
  6. Facilitar el coneixement sobre el diferent simbolisme que les cultures i religions donen a la mort
  7. No amagar els sentiments que envolten la mort (dolor, tristesa profunda,…)
  8. La mort sempre està vinculada a unes causes i és bo que els nens les coneguin (malalties, accidents,…)
  9. La conversa sempre ajuda a veure les dificultats i els problemes des d’altres perspectives, ajuda a créixer
  10. Tenir en compte que tots vivim un temps limitat, cal aprendre a donar valor a tots els moments que podem viure

1) Pedagogia de la mort

Contes i llibres de lectura:

T’ho prometo
L’estrella de la Laia
El nen d’ombra
Guia didàctica
Un monstre em ve a veure
S’ha mort l’avi El buit La seva olor
El nen dels estels

Filmoteca:

Planta 4a Siempre a tu lado Hachiko Un monstruo viene a verme Coco

Articles:

• Monogràfic: La mort, l’últim tabú a l’ensenyament. Perspectiva Escolar, Núm.393 ,(Maig-Juny 2017) 4-55.
  • Llum i foscor: La realitat del suïcidi adolescent. Perspectiva Escolar, Núm.392, 40-48.
  • Monogràfic: El tabú de la mort, parlem-ne. Guix d’infantil, Núm 12 (Març-Abril 2003) 6-26.

2) Dol i fets traumàtics

Llibres i dossiers temàtics:

Dol a l’escola Dol a l’institut Diversitat de creences Hablemos de duelo
Guia per familiars La mort explicada a la meva filla Càncer: guia per professorat Càncer: guia per familiars
I ara? On és? El centre educatiu de dol Viure la vida, aprendre de la pèrdua De la Vida i de la Mort