Més enllà de l’atenció directa

Més enllà de l’atenció directa, les logopedes del CREDA poden exercir funcions directament relacionades amb el suport intensiu. Aquí teniu un glossari dels diferents termes.

1 Atenció directa: a l’alumne, a la família i als docents del centre. Inclou també assessorament als docents. Com es concreta aquest assessorament més enllà de les coordinacions? Proposem sessions compartides, és a dir: que la tutora o la mestra d’ee (o qui considereu) pugui assistir a una de les sessions de logopèdia amb la logopeda i l’alumne. L’objectiu és que en sessió compartida, la logopeda ofereix a la tutora l’oportunitat de veure de primera mà les estratègies que aplica amb l’alumne, que després la tutora pot fer servir per altres alumnes. En general les tutores no tenen ocasió d’escoltar a soles els alumnes, fent atenció al seu llenguatge i aquesta és una bona oportunitat. Més enllà de les coordinacions (que són del tot necessàries, una cosa no substitueix l’altra), on un explica el què i el com està treballant amb l’alumne, la sessió compartida és vivencial (la tutora és testimoni dels avenços de l’alumne) i molt més efectiva que qualsevol traspàs d’informació. Si després es pot fer una reflexió conjunta sobre el què ha passat en sessió, el profit que se’n pot treure és evident (és un model que fa molts anys que s’aplica al CREDA del Vallès Occidental) i les tutores estan encantades amb aquestes sessions. I de cara a l’alumne és una ocasió molt bona de mostrar el que ha avançat i el com ho fa, i després a la tutora li és molt més fàcil poder transferir el que ha vist en sessió logopèdica a l’aula ordinària. L’alumne té al seu davant les dues professionals que estan vetllant pel seu desenvolupament lingüístic i com que les dues veuen el que està passant, les dues poden demanar-li que apliqui el que ha après. A nosaltres ens sorprèn el fet que quan arriba una logopeda del CREDA a un centre, tot l’equip docent està molt content (i amb raó, naturalment) però ningú es pregunta: què està fent aquella professional amb aquell alumne? què treballa i com? podria assistir a alguna sessió per compartir coneixement?

Sabem que organitzativament i a nivell de planificació és complicat de resoldre per part de l’equip directiu perquè això implica que un o dos cops al curs s’ha de substituir al tutor per poder-li facilitar l’assistència a la sessió logopèdica, però no és tan complicat! (jo he estat cap d’estudis i sé perfectament que si es vol fer, es pot fer, un o dos cops al curs) i és una inversió de futur! això pot tenir molt més impacte en el fer del dia a dia de la tutora que no pas una xerrada al migdia sobre llenguatge! està comprovat.

2. Assessorament: aquella feina que podem fer, segons disponibilitat del servei, amb els docents que tenen alumnes que han quedat sense atenció del bloc logopèdic (no del bloc centre). És a dir, quan en un centre hi ha una logopeda i, en aquell centre, hi ha alumnes que han estat presentats per l’EAP però no tenen atenció directa perquè no hi ha més hores per donar, la logopeda fa aquest assessorament, entre els mesos de gener i maig, sempre que l’EAP i el centre ho vulguin, naturalment.

L’assessorament té per objectiu donar pautes al tutor i/o la Mestra Especialistes en el Suport a la Inclusió (MESI). Les sessions han de ser conjuntes perquè l’objectiu és fer una mirada compartida de l’alumne. La logopeda no pot treballar sola amb aquest alumne perquè no en té l’autorització de la família. Es pacten tres sessions amb l’alumne, compartides amb logopeda i tutora o docent que el centre hagi decidit. Després de cada sessió, logopeda i docent acorden la tasca a fer fins la propera sessió. Abans d’iniciar la propera sessió, es valora com ha anat la feina i es torna a fer sessió compartida, i així fins les tres o quatre sessions que s’han acordat. En cas que a final de curs l’alumne segueixi tenint perfil per ser atès pel CREDA (això es podrà determinar a través de la logopeda que ha fet l’assessorament i l’equip del CREDA i es comentarà amb el referent de l’EAP), el psicopedagog de l’EAP no ha de fer de nou la demanda.

3. Orientacions: Quan l’alumne ha quedat al llistat de bloc centre (vegeu Marc d’actuació dels CREDA), no fem cap actuació. Ara bé, de vegades l’EAP ens demana unes orientacions per un alumne que ha quedat en aquest llistat. Si és possible, ho fem. En aquest cas, ja es decidirà quina professional pot donar resposta a aquesta demanda i de quina manera. Es tracta de compartir sessió amb l’alumne, el referent de l’EAP i el referent del centre que l’equip docent decideixi. Cal acordar un seguit d’estratègies, materials… i determinar si cal, una nova trobada per valorar com ha anat i què més es pot fer o de quina altra manera.