Confinament: Sant Jordi

L’Elisenda Martínez, logopeda del CREDA, comparteix amb tothom unes orientacions que ha enviat a les famílies dels seus alumnes, desitgem que us siguin profitoses.

Arriba l’abril… i amb l’abril arriba Sant Jordi!

Normalment, a principis d’abril les logopedes ja comencem a anticipar els conceptes relacionats amb Sant Jordi, per tal que els i les alumnes puguin seguir l’explicació de la llegenda i els esdeveniments festius que es programen a les escoles per aquesta data tant celebrada.

Aquest any, el 23 d’abril serà un Sant Jordi diferent. Molt diferent! No podrem sortir als carrers a mirar i comprar llibres i roses, com en els altres anys, però sí que podem celebrar-ho des de casa, de diferents maneres.

Si teniu contes amb la llegenda de Sant Jordi a casa, podeu explicar el conte als vostres fills.


Si no teniu cap conte de Sant Jordi a casa, el podeu buscar per internet. Us enllacem una proposta, però en trobareu moltes!

https://www.youtube.com/watch?v=72oaUA_KEAohtps://youtu.be/72oaUA_

També podeu fer uns titelles a casa i representar la llegenda amb els vostres fills. Jo a casa he fet aquests titelles amb foam i pals de fusta. La llança de Sant Jordi és un llapis. Si no teniu Foam els podeu fer amb cartolines de colors o reciclant el cartró dels paquets de llet o de les capses de cereals i pintant-los, per exemple.

A la foto només surten tres personatges, però també podeu crear el Rei, gent del poble, els animals, etc.

En el procés de creació dels titelles, ja apareix molt llenguatge relacionat amb la planificació.

Podeu treballar termes temporals “Primer agafarem tot el material que necessitem. Primer agafa les tisores i després tallarem el cartró”….. “abans de posar la corona, enganxarem els ulls….” , i termes espacials “Posem els cabells a dalt, més amunt, no, més avall….”

També estareu utilitzant els verbs en diferents temps verbals “Avui farem titelles. Primer pensarem el que necessitem. Oh, la cartolina vermella s’ha acabat! No passa res! Potser podem pintar el cartró amb pintura o potser podríem enganxar papers de colors…”

Un dia podeu fer els titelles, uns altres dies jugar amb els personatges, i una altres dies representar la llegenda de Sant Jordi. Així teniu activitat per a diversos dies!

Quan jugueu amb els personatges, podeu fer diferents veus i jugar amb les entonacions: una veu més aguda per la princesa, una veu més greu i terrorífica pel drac, una veu molt trista pel Rei…

En el moment d’explicar la llegenda o representar-la amb els titelles, recordeu d’utilitzar els connectors propis del discurs narratiu: Vet aquí que una vegada hi havia…. Temps era temps, un dia….. però …de sobte…..finalment… Aquests connectors no tenen un referent visual, i és molt important que els hi poseu un especial èmfasi i que no us els oblideu quan expliqueu contes! Els vostres fills aprendran a utilitzar-los si us els han sentit dir moltes vegades en un context adequat!

No hi ha paraules difícils! Un conte és una nova oportunitat per aprendre nou lèxic. Recordeu que si us ho esteu passant bé conjuntament amb el vostre fill/a la paraula llança o ferotge prendran significat i les estaran aprenent en un context significatiu.

Com més divertit sigui el que esteu fent, més aprenentge hi haurà!

També us enviem l’enllaç a una cançó molt cantada a les escoles per Sant Jordi.

No cal veure la imatge. La podeu cantar junts, ballar, fer ballar els titelles…

Espero que la proposta us resulti engrescadora i que us ho passeu molt bé creant els titelles i representant el conte!!!