L’oreneta cuablanca (solució del repte 1) i NOU REPTE núm. 2

I la resposta del primer repte era… L’ORENETA CUABLANCA

Bon dia alumnes d’arreu! En el primer repte hi heu participat 123 alumnes (85 de Primària, 34 d’ESO i 4 de Batxillerat i Cicles Formatius). 102 persones heu encertat la resposta i… efectivament, es tractava de l’oreneta cuablanca (Delichum urbicum)!

Aquesta és una oreneta més aviat petita (pesa uns 20g), de color negre amb brillantors blavoses, i la panxa i la gola blanques. L’altra característica, que li dona el nom i que serveix per diferenciar-la de les altres orenetes és el carpó blanc. Per tant, tot i que es diu oreneta cuablanca, en realitat el que té blanc és el carpó i no pas la cua, que la té curta i poc enforquillada. (Font de les il·lustracions d’orenetes: web del Projecte Orenetes de l’Institut Català d’Ornitologia (ICO), © Toni Llobet).

El seu niu és de fang, esfèric i enganxat completament al sostre, llevat d’una petita obertura a la part superior d’uns 2 o 3 cm de diàmetre. Es pot diferenciar molt fàcilment del de l’oreneta vulgar. El construeixen el mascle i la femella conjuntament i poden trigar una setmana aproximadament.

És un ocell migrador, que fa grans desplaçaments a la primavera per anar a les zones de cria, i a la tardor per arribar fins al lloc d’hivernació. Al mapa podem veure en color groc els llocs on es pot veure durant la primavera i l’estiu, que és on cria; i en color blau les zones on passa l’hivern. (Font: Projecte Orenetes, © Handbook of the Birds of the World, Lynx Edicions). Per tant, Catalunya és un dels llocs on nidifica, i es distribueix des de vora el mar fins a 2000 m d’alçada al Pirineu.

Tot i que en els seus orígens es trobava en entorns naturals, actualment la major part dels nius es poden veure a l’interior dels nuclis urbans, a les façanes dels edificis. Aquest fet és el que li dóna el nom científic (Delichum urbicum). L´únic requisit necessari és tenir zones d’alimentació properes i punts de subministrament de fang per fer els nius.

És una espècie monògama (viu en parella), i colonial (podem trobar grups de nius). Normalment ponen de 3 a 5 ous, i en condicions favorables poden arribar a fer tres postes. Tant els mascles com les femelles incuben els ous entre 14 i 16 dies. Les cries comencen a volar entre els 22 i els 32 dies de vida. I un tema molt important: s’alimenten exclusivament d’insectes que capturen en vol. Per tant, són l’insecticida natural més important que podem trobar!!

Projecte de Ciència Ciutadana: El Projecte Orenetes

El CdA Valls d’Àneu participa en el Projecte Orenetes de l’ICO (iniciativa de ciència ciutadana de cens d’oreneta cuablanca a Catalunya), amb l’Escola La Closa i l’institut Morelló d’Esterri d’Àneu des del curs 2009-10, en col·laboració amb l’Equip Educatiu de MónNatura Pirineus. També, juntament amb el professor de Biologia, l’Héctor Galera, amb l’Institut Hug Roger III de Sort.

I el repte d’avui és…

Avui és dimecres, per tant us presentem el 2n repte! El vam veure passar per l’oficina de teletreball d’Esterri d’Àneu el passat dijous 9 d’abril, del sud cap al nord d’Europa. Diverses persones del poble van veure un grup d’uns 10 animals, que van fer nit a Esterri per descansar. Un veí ens ha cedit una fotografia, que publicarem el dilluns 27 d’abril quan resolguem l’enigma. Però com que aquest animal és molt i molt conegut, no us ho volem posar tant fàcil! Aquest cop us posarem un so per a que l’encerteu. Concretament és el so que fan tan mascle com femella quan fan el ritual d’aparellament. Picotegen molt ràpid obrint i tancant el bec per a produir aquest soroll, i giren de manera molt pronunciada el cap doblegant el coll fins a tocar-se el dors (‘l’esquena’) amb el clatell. És un animal gran de potes llargues. Té els colors de la bandera d’Egipte. Pitgeu la pista d’àudio per escoltar el so (Font: Sioc.cat, (c) Àudio: Jordi Calvet):

Sonograma

I recordeu!

Continuem amb la recollida de les fotos dels animals que feu des de casa vostra, ja n’he rebut algunes i cada divendres les publicarem. Entre els fotògrafs sortejarem un buff del Camp d’Aprenentatge un cop al mes. I aprofitant que la protagonista d’avui és l’oreneta cuablanca, us animem a que ens afegiu comentaris en aquest article explicant-nos si ja n’heu vist al vostre poble, si teniu nius a prop, o qualsevol altra cosa que ens vulgueu explicar sobre les orenetes.

Si ets mestre/a, professor/a, mare o pare i vols rebre un correu-e d’alerta cada cop que publiquem un nou repte del concurs naturalista per poder-lo fer arribar als teus alumnes o als teus fills i filles, escriviu-nos a cda-vallsdaneu@xtec.cat indicant el vostre nom i cognom i us afegirem a la llista. Feu difusió d’aquest concurs a tothom a qui cregueu que li pot interessar. Hi poden participar escolars de Primària o estudiants d’institut de qualsevol edat i de qualsevol indret.

Fins al proper repte! Confinats però aprenent! #ambprismaticsalterrat #joemquedoacasa

1. CdA Valls d'Àneu Autor de l'article

Hola Cristian,

Si vols participar en el 2n repte d’aquest concurs naturalista has de contestar a través del formulari! Fixa’t a dalt a la notícia on posa:

Gràcies per participar!

1. CdA Valls d'Àneu Autor de l'article