Treball posterior estades i sortides

Des de fa uns cursos ens hem proposat penjar a la web totes aquelles propostes que dueu a terme a l’escola abans o després de venir a fer l’estada i que estan relacionades amb aquesta. Som conscients que de vegades no es pot visualitzar tot, així que us deixem una petita mostra:

Escola Cooperativa El Puig d'Espareguera (octubre 2023)

Les classes de 5è i 6è de l'escola cooperativa el Puig d'Esparreguera ens ha fet arribar els treballs posteriors que han efectuat després de l’estada al Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu el passat mes d'octubre.

Podeu accedir als enllaços clicant sobre les imatges que teniu a continuació. Doneu-hi una ullada, realment val molt la pena!

Classe de 4t:

Classe de 5è:

Universitat de Lleida alumnes STEM (setembre 2023)

Comencem les estades fent formació a futurs mestres del Grau de Primària menció STEM de la UdL.

3 dies ben complets. Per una banda, hem posat en pràctica la didàctica de les Ciències Socials visitant el monestir de St. Pere del Burgal; per l'altra banda, hem entrat en la didàctica de les Ciències Naturals amb la visita al Parc Nacional, endinsant-nos a l'avestosa del Gerdar i recopilant dades pel projecte rius.

Moltes gràcies per la vostra visita, sempre és un plaer treballar amb vosaltres i un gust saber que futurs mestres coneixen la manera com ensenyem en els camps i entorns d'aprenentatge.

Us deixem els enllaços a dues produccions que alumnes d'aquesta Universitat han dut a terme a partir de la seva estada amb nosaltres (cliqueu les imatges per entrar dins dels portafolis).

Universitat de Lleida alumnes STEM (setembre 2022)

Com cada any, iniciem el curs amb la visita dels alumnes de 4t de Magisteri STEM de la Universitat de Lleida. 

El bosc, fauna, aigua i plantes són els tres elements amb els que han fet recerca i recollit documentació visual durant la seva estada al Camp d'Aprenentatge.

Us deixem amb unes captures de les seves presentacions on han recollit la seva feina.

ZER Alt Pallars Sobirà (octubre 2022)

Aquest dimarts 11 d'octubre, amb l'alumnat de Cicle Superior de la ZER de la comarca hem passat una jornada a Son. Una trobada completa i molt amena on hem pogut gaudir de:

  • La visita a l'església de Sant Just i Sant Pastor de Son.
  • Una caminada de tornada fins a Esterri d'Àneu.
  • El taller de pintura al Tremp.

però vaja.. això només són 5 cèntims del nostre dia. A continuació, us deixem l'enllaç al seu bloc on podreu llegir i conèixer més detalls de la diada que hem passat junts i juntes.

Sempre és un plaer treballar amb els centres de la comarca.

Us esperem aviat!!!

Cicle Superior de l'Escola d'Almenar: Dia 21 de març - Dia Internacional de la Poesia i dels Boscos

El dia 21 de març és el Dia Internacional de la Poesia i dels Boscos. L'Escola d'Almenar estaven fent estada amb nosaltres just aquell dia, de manera que van aprofitar per fer lectura en veu alta d'algunes poesies relacionades amb els Pirineus, en un escenari immillorable: l'estany de Ratera, a 2.100 metres, al bell mig del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Us deixem el vídeo amb aquests petits rapsodes, per a que pugueu gaudir de la poesia.

2n d'ESO de l'INS Maria de Bell-lloc de Bigues i Riells (març 2023)

Aquest institut va encomanar com a producte final al seu alumnat que elaboressin per grups un reportatge sobre les valls d'Àneu tipus el programa "El foraster" o "Callejeros viajeros". Van organitzar un concurs i tot seguit us adjuntem els 3 vídeos guanyadors. Si voleu veure els reporters llegiu l'entrada al bloc de l'institut: "Premis al millor reportatge del CdA de 2n d'ESO a la Vall d'Àneu".

PRIMER PREMI

SEGON PREMI

TERCER PREMI

2n d'ESO de l'INS Berenguer d'Entença de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant (juny 2023)

Ja fa alguns cursos consecutius que aquest institut ve a fer estada amb l'alumnat de 2n d'ESO com a part del seu Treball de Síntesi. Com a producte final l'alumnat té l'encàrrec de dissenyar un edifici sostenible, el qual han d'ubicar en un indret adequat en el seu municipi: Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant. L'edifici ha de complir criteris de sostenibilitat i eficiència energètica, i ha de ser concebut com un centre de recerca per investigadors i estudiosos de la fauna i la flora del municipi. També ha de poder allotjar visitants i turistes. Abans de venir a fer l'estada, l'alumnat ja ha fet diversos treballs previs encarats a vertebrar el projecte:

(1) Durant el segon trimestre han visitat l'alberg de Centre Esplai a el Prat de Llobregat (Fundació Catalana de l’Esplai), dissenyat amb criteris de sostenibilitat.

(2) També van fer una excursió seguint el GR del municipi fins a la Cova Nadell, des d'on es pot gaudir d'unes espectaculars vistes que van des del cap de Salou a la Punta del Fangar. Aquesta sortida els serveix per tenir vistes panoràmiques de tot el seu terme municipal i poden començar a pensar on ubicaran el seu alberg. 

Durant l'estada, dins del programa de 3 dies, fan l'activitat de Descoberta energètica d'Esterri d'Àneu, que consisteix en donar un tomb pel poble i treballar les diferents energies que s'hi utilitzen: la central hidroelèctrica del poble, l'Hotel Trainera amb el sistema d'energia geotèrmica, les plaques solars fotovoltaiques i solars tèrmiques de diverses cases del poble, etc.

Us adjuntem el reportatge de Vandellòs Televisió on es recull la presentació dels productes finals de diferents grups d'aquest institut:

  • alumnes de 1r d'ESO, projecte derivat de l'estada al Camp d'Aprenentatge de la Noguera (0:24-1:16)
  • presentació de les maquetes dels edificis sostenibles de 2n d'ESO, derivats de l'estada al Camp d'Aprenentatge de les Valls d'Àneu (1:16-1:50)
  • presentació sobre Barcelona ciutat, derivada de l'estada de l'alumnat de 4t d'ESO al Camp d'Aprenentatge de Barcelona (2:26-2:57).

1r batxillerat de l'Institut Hug Roger III de Sort (juny 2023)

Ja fa uns cursos que, juntament amb l’alumnat de 1r d'ESO de l’institut Hug Roger III, es participa en el cens d’orenetes cuablanca organitzat per l’Institut Català d’Ornitologia (ICO)

Es tracta d’un clar exemple de ciència ciutadana que permet donar a conèixer aquesta espècie, fer un recompte dels nius que hi ha a les poblacions d’Esterri d’Àneu i Sort, i conscienciar a l’alumnat de la importància de preservar-ne els nius.

Enguany, dins l’assignatura de Reptes científics de Batxillerat, des de l’Institut Hug Roger III també han dut a terme el cens els alumnes de 1r de Batxillerat, dinamitzats pel professor de Biologia i Geologia Héctor Galera. Els mateixos alumnes han assumit la tasca d’entrar les dades del cens a l’aplicatiu de l’ICO, feina que es feia sempre des del CdA. El professor ha aprofitat per comentar els resultats amb ells i treballar-los a nivell estadístic. Dins del marc d’aquesta assignatura, l’alumnat també ha dissenyat una campanya de sensibilització entorn de l'espècie. A continuació us deixem amb el vídeo de la campanya i el díptic informatiu

[fe d'errates: el segon niu que es pot observar al díptic és d'una oreneta comuna (Hirundo rustica) quan hauria de ser de l'oreneta cuablanca (Delichon urbicum)]

Universitat de Lleida (setembre 2021)

Els alumnes de 4t de Magisteri STEM de la Universitat de Lleida van ser el primer centre que ens va visitar aquest curs. Com ells mateixos diuen en el pdf que ens han fet arribar, "La sortida al Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu ens va permetre descobrir l’àmbit natural i social del monestir de Sant Pere del Brugal, el bosc del Gerdar i el Parc Nacional d’Aigüestortes i Sant Maurici." 

A continuació adjuntem el material posterior que ens han fet arribar. Un pdf, una presentació en línia espectacular i un enllaç al 324 en el qual parlen dels camps d'aprenentatge.

Presentació online

Entrevista al 324 on parlen dels camps d'aprenentatge

Escola Cooperativa El Puig d'Esparreguera (octubre 2021)

El tutor de cinquè de l'escola cooperativa el Puig d'Esparreguera ens ha fet arribar un enllaç on podreu veure el trajecte del curs de cinquè a partir de l’estada al Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu. En aquest lloc trobareu referències a la seva estada amb nosaltres i també al seguit de projectes que han pogut desenvolupar aprofitant les habilitats treballades amb el Camp. 

Podeu accedir a l'enllaç clicant sobre la imatge que teniu a continuació. Doneu-hi una ullada, realment val molt la pena!

Escola de Llavorsí, de la ZER Alt Pallars Sobirà (novembre 2021)

El novembre passat vam anar a l'escola de Llavorsí a fer un taller de paper reciclat. El taller els va agradar tant que es van quedar el material i el van poder repetir amb la resta d'alumnes de l'escola. Podeu veure el resultat en el seu bloc.

Entrada al seu bloc

Institut Berenguer d'Entença de Vandellós i l'Hospitalet de l'Infant (maig 2022)

El professorat de l’INS Berenguer d’Entença ja fa uns anys que ha ideat i ha anat donant forma el TdS, en bona part motivat pel gran canvi socioeconòmic que ha patit el municipi de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant en els darrers anys. Era un municipi amb una renda per càpita elevada gràcies al fet que moltes famílies estaven vinculades laboralment a la central nuclear. Tanmateix, amb els processos d’automatització de les tasques i amb l'imminent tancament de la central (previst pel 2030), han provocat que l'oportunitat laboral que generava la presència de la nuclear hagi anat molt a menys.

Els professors, davant d’aquesta situació, que en major o menor mesura afecta moltes famílies dels seus alumnes, creuen interessant fer èmfasi a idear propostes imaginatives i més sostenibles de desenvolupament del seu municipi.

És per això que s’encomana als alumnes (com a producte final del TdS) que dissenyin un edifici sostenible i que l’ubiquin en el lloc que creguin més adient del seu municipi. La construcció de l’edifici és un encàrrec de la Universitat de Tarragona i l’ús al qual anirà destinat és un centre de recerca i dinamització de l’economia local.

A continuació us deixem el vídeo que ens han fet arribar els professors i professores d'aquest Institut. Aquí podreu veure una mostra d'aquests projectes finals.

ZER Alt Pallars (tardor 2020)

Els alumnes de cicle inicial de les escoles de la ZER Alt Pallars (escola de Llavorsí, escola els Minairons de Ribera de Cardós, escola Montsent de Pallars, escola de Tírvia i escola d'Alins) ens han fet retorn de les cromatografies que han dut a terme amb els alumnes per a descobrir quins pigments fotosintètics estan presents a les fulles de les plantes. N'hem fet un article i tot! Si cliqueu sobre la imatge anireu a parar a l'article. Moltes gràcies, heu fet una molt bona feina!

Escola Mowgli d'Igualada (octubre 2018)

Els alumnes de cicle superior de l'escola Mowgli d'Igualada han aprofitat la seva estada per poder descobrir les Valls d'Àneu tant des del punt de vista social com natural. El producte final d'aquests alumnes ha estat dissenyar alguns reptes / activitats relacionades amb les activitats de l'estada. Us deixem dues propostes, una dels mowglis i l'altre dels akeles. També deixem l'entrada al bloc escolar on els alumnes han deixat una petita crònica de l'estada.

Proposta de reptes / activitats

Entrada al bloc escolar

Escola Llevantí de Mar de Calonge (novembre 2018)

Els alumnes de cicle superior de l'escola Llevantí de mar de Calonge han aprofitat l'estada al camp per treballar, in situ, les característiques del clima de muntanya. A la tornada han fet una exposició sobre el treball desenvolupat al CdA i han comparat el clima de muntanya amb la resta de climes presents a casa nostra. 

Escola Les vinyes de Castellbisbal (febrer 2019)

Els alumnes de sisè de l'escola Les Vinyes van venir al febrer de 2019 a desenvolupar una seqüència didàctica amb l'objectiu de treballar les característiques d'una comarca d'alta muntanya i d'altra banda, descobrir l'època medieval a través de l'art romànic. 

Aquí teniu l'enllaç de la seqüència didàctica desenvolupada. 

IES Berenguer d'Entença (maig 2019)

Els alumnes de 2n d'ESO  de l'Institut Berenguer d'entença han vingut a fer una estada al CdA Valls d'Àneu amb un objectiu molt concret: aprofitar els aprenentatges del CdA per dissenyar un ecoedifici a la població d'Esterri d'Àneu, tenint en compte que havia de ser construït amb criteris de sostenibilitat, tenint en compte les condicions climàtiques del municipi i aprofitant les energies renovables disponibles. 

Us deixem un petit recull de les maquetes dels edificis proposats i alguna infografia sobre el projecte.

Escola de Llavorsí - Sortida a l'avetosa del Gerdar el passat 25 d'octubre 2017

Tres alumnes de l'escola de Llavorsí ens han fet arribar un article que han escrit a l'escola sobre l a sortida qu evan realitzar a l'avetosa del Gerdar. Enllaç a l'article: http://serveiseducatius.xtec.cat/cda-vallsdaneu/portada/el-abetar-del-gerdar/

Institut Hug Roger III de Sort- Apadrina el torrent del Cantó (sortida 9 d'octubre 2017)

Enguany ha estat el segon any que hem acompanyat els alumnes de 2n d'ESO de l'Institut de Sort ha realitzar la inspecció del riu del Cantó. Finalment enguany han apadrinat aquest tram de riu a través de l'Associació Hàbitats, agafant el compromís de fer dues inspeccions anuals, una a la tardor i l'altre a la primavera, fent arribar les dades a l'entitat perquè formi part de l'estudi sobre la salut dels rius a Catalunya. Enllaç a l'article del web de l'institut.

Escola La Closa d'Esterri d'Àneu (25 de gener 2018)

Els alumnes de 4rt han treballat les energies i conjuntament amb ells hem preparat una activitat per posar en pràctica algun dels conceptes treballats. Hem intentat respondre les preguntes de: quina forma pren l'energia? Com es transforma l'energia? D'on podem extreure energia? Quines energies utilitzem a Esterri d'Àneu? Ho hem fet a través d'unes fitxes a on hi ha les diferents formes d'energia representades. Amb elles hem pogut aprendre quines formes té l'energia i hem jugat a veure com es pot transformar, com per exemple com del dibuix d'un endoll, és a dir energia elèctrica, podem passar a energia tèrmica o energia de l'escalfor a través d'un radiador. Després també hem construït algunes joguines que ens han ajudat a entendre el què és un generador, o aquella peça que em posat i que permet transformar l'energia mecànica (la força del nostre braç o la força del vent) en energia elèctrica (que encenia un led) o l'energia solar en energia mecànica per fer rodar un cotxe. Finalment hem anat a fer un vol per Esterri d'Àneu per identificar quines energies s'utilitzen al poble i hem reconegut l'energia de la biomassa (que fa funcionar la calefacció dels espais públics del poble), l'energia hidroelèctrica (a Esterri d'Àneu hi ha una central hidroelèctrica que produeix energia), l'energia solar tèrmica (hem observat alguna casa amb captadors tèrmics a les façanes que serveixen per escalfar l'aigua) o l'energia de combustibles fòssils com el gas natural (vam observar dipòsits de gas a l'exterior d'algunes cases que s'utilitzen per a fer anar la cuina i la calefacció). Finalment vam parlar de l'energia nuclear, tenint en compte que molta part de l'energia que viatge per les línies elèctriques que acaben també arribant a Esterri prové de la que es genera a les centrals nuclears com la d'Ascó.

Us deixem un recull d'imatges de l'activitat que han preparat des de 4rt:

Escola Misericòrdia de Canet de Mar (febrer 2018)

Els alumnes de 6è de l'escola Misericòrdia han treballat el programa ós bru durant l'estada. Després d'haver llegit una notícia sobre el suposat avistament d'un ós bru a les rodalies d'Esterri d'Àneu, els alumnes han indagat durant les activitats per conèixer a fons quin és l'hàbitat i la biologia d'aquesta espècie. Aquí ens han deixat el seu informe científic on arriben a la conclusió sobre si ha estat possible o no que s'hagi vist l'ós bru tant a prop del poble. Us el deixem per si voleu donar-hi un cop d'ull: Informe científic ós bru - escola Misericòrida

Escola Congrés Indians (març 2018)

Els alumnes de 5è de l'escola Congrés Indians de Barcelona ens han deixat aquests tastets d'un programa de radio que han fet com a projecte final de l'estada que han fet amb nosaltres sobre l'ós bru. Esperem que us agradi, a nosaltres ens ha encantat!

Enregistrament 1

Enregistrament 2

Escola Sant Jordi (abril 2018)

Els alumnes de Cicle Superior de l'escola Sant Jordi de Lleida van venir a treballar l'estada temàtica de l'ós. El producte final de la seva estada va ser un lapbook molt bonic sobre les valls d'Àneu (geografia, flora, fauna, clima, ... i amb una part dedicada a l'ós bru). Deixem algunes fotografies del lapbook per a que pugueu gaudir de la gran feina feta:

Institut Morelló d'Esterri d'Àneu (Maig 2018)

Els alumnes de 4rt d'ESO del SES Morelló d'Esterri d'Àneu han dut a terme enguany les inspeccions de tardor i de primavera del Riu de Son, col·laborant d'aquesta manera amb el projecte Rius de l'Associació Hàbitats. Al finalitzar les dues inspeccions els alumnes han redactat un informe de la qualitat ambiental del riu de Son, un torrent de muntanya que acaba desembocant al riu Noguera Pallaresa al terme municipal d'Esterri d'Àneu.

Us pengem tres dels informes que han realitzat els alumnes i així podeu conèixer de primera mà quina és la qualitat d'aquest torrent de muntanya. Informes Projecte Rius

INS Frederic Mompou (Juny 2018)

Els alumnes de 3r d'ESO de l'Institut Frederic Mompou de Sant Vicens dels Horts van venir la tercera setmana de juny a realitzar el seu crèdit de síntesi. El producte final d'aquest crèdit era un programa de radio, Radio Pallars. Al següent enllaç podeu escoltar els programes dels diferents grups del crèdit.

 

Escola Marta Mata (Vilanova del Camí)