Didàctica de la Història: el Coronavirus i la Pesta Negra

La pandèmia actual del Coronavirus ens ha agafat a tots per sorpresa i ens posa en contacte de nou amb la sensació de vulnerabilitat davant les malalties infeccioses, que crèiem superades. Dins del context actual compartim amb vosaltres una infografia molt impactant (LePan, N., 14/03/20, Visualcapitalist) que ajuda a dimensionar l’abast de les diferents pandèmies que ha patit la humanitat.

A la imatge es veu clarament que la Pesta Negra és la que històricament ha causat més morts a nivell mundial. Van morir un terç de la població d’Europa del 1347 al 1351, i fins a la meitat de la població a Anglaterra. Es calcula que a Europa van morir uns 25 milions de persones en el primer brot de pesta i es van necessitar uns 200 anys per recuperar la població que hi havia. Vegeu els articles especialitzats sobre la Pesta Negra a les revistes Sàpiens i National Geographic.

El passat dijous 9/4/2020, degut al confinament, va ser el primer Dijous Sant que no es va poder celebrar la Dansa de la Mort a Verges des de la Guerra Civil. La Generalitat de Catalunya va declarar aquesta dansa com a Festa Tradicional d’Interès Nacional el 1983, la qual té els seus orígens en l’Edat Mitjana, on es van començar a celebrar a diversos indrets d’Europa al S. XIV vinculada a la gran mortaldat que hi va haver degut a la pesta.

Des del dilluns 6 d’abril al Telenotícies Vespre de TV3 estan dedicant la contraportada del TN a fer petits reportatges històrics exposant l’impacte que han tingut les diferents pandèmies que han afectat a la humanitat al llarg de la història, des de la Pesta Negra a la Sida, entre d’altres. En aquest reportatge podreu veure com la Pesta Negra del 1348 va afectar Barcelona.

L’actualitat ens porta a mirar a la història i a posar en valor les seves potencialitats didàctiques. Mirar enrere ens permet comprendre millor el present i podem establir paral·lelismes amb el passat. La crisi del Coronavirus podrà ser un molt bon motiu per treballar la història d’una manera significativa amb els alumnes.

Us adjuntem algunes propostes i recursos didàctics que hem trobat a la xarxa per a treballar la importància que va tenir la pesta a la història d’Europa.

• Lliçons de crisis: La pesta, les repercussions d’una pandèmia (1). EduCaixa (2012). Disponible aquí.
  • Lliçons de crisis: La pesta, les conseqüències de la pesta (2). EduCaixa (2012). Disponible aquí.
  • Textos per llegir i aprendre: La pesta negra. Unitat didàctica de 2n d’ESO. Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics. Dpt. d’Ensenyament (maig 2015). Disponible aquí.
  • La bacteria que causó la Peste Negra no ha cambiado, nosotros sí. Noticias de uso didáctico (13/10/2011). Proposta didàctica per ESO, disponible aquí.