Escape al Castell de València

Enguany hem estrenat una nova activitat amb els alumnes de cicle inicial de l’escola La Closa d’Esterri d’Àneu. Ja fa dies que ens rondava fer una activitat per donar a conèixer aquest patrimoni i finalment l’hem pogut fer realitat amb un públic ben eixerit com són els infants entre 6 i 8 anys!

La idea principal era donar a conèixer la llegenda local que s’explica al voltant dels fets ocorreguts a la primavera del 1487 mentre el castell era assetjat pels homes del rei Ferran II sota les ordres del comte de Cardona.

Caterina Albert, la última comtessa del Pallars és la persona que convida els alumnes, a través d’una carta, a pujar al castell i conèixer la història viscuda. Una primera sessió a l’aula ens va ajudar a situar l’edat mitjana a la línia del temps. Vam tenir la gran sort de que el cicle estava treballant el pas del temps amb els seus alumnes, així que això de tirar uns quants anys endarrere no ens va costar gaire. Les imatges dels llibres ” Un poble en temps del romànic” (J. Nuño, C. Román i T. Clarà, Comanegra Editorial) i “Un comtat a l’època medieval (Chema Román, Tura Clarà, Comanegra Editorial) ens van ajudar molt a situar-nos en el temps. Observem com bona bona part de la població viu en zones rurals i s’abasteix de l’aliment que conrea i que sovint aquestes terres són d’un senyor noble o comte que els ofereix protecció a canvi de rebre una part de la collita que han produït. D’altra banda hi ha altres persones, poques, que viuen en monestirs o en castells o cases nobles. Finalment també valorem el fet que molt poques persones sabien llegir i escriure i que també eren molt pocs els que gaudien d’una certa riquesa i un cert benestar. Els drets i els deures quedaven mal repartits entre la població. Són també temps de conflictes entre comtes i senyors per la possessió de les terres.

Essent una mica més coneixedors d’aquesta època marxem a l’endemà cap al castell seguint el camí antic que ens menarà al poble de València d’Àneu i d’allí cap al Castell. Aconseguir esbrinar la llegenda no serà pas cosa fàcil! Haurem de descobrir que si amaga dins d’unes caixes misterioses que ens trobem properes al castell. Si aconseguim obrir les caixes (estan tancades amb un cadenat!) sabrem el que ens vol explicar Caterina!

Aconseguim obrir les caixes i serà un missatge secret el que ens durà cap a l’interior del castell i ens permetrà trobar i obrir el cofre on Caterina explica la història que ha esdevingut llegenda amb el temps i on deixa als nens i nenes un regal molt especial. El joc de l’alquerc, el joc que jugava Caterina Albert al castell amb la seva mare Violant o amb la filla d’Hug Roger III (comte de Pallars) Elisabeth. Aquest joc amb els anys va acabar esdevenint en el joc de les dames.

Ja podem tornar contents cap a l’escola, ja som coneixedors de la llegenda i tenim el deure d’explicar-la a tots els nostres amics i companys. Finalment unes partides a l’alquerc fan que la jornada hagi estat memorable!

Per cert! Si voleu conèixer la llegenda del castell pregunteu-la als nois i noies de cicle inicial!

Us deixem també l’article que ha fet l’escola de l’activitat:

SORTIDA AL CASTELL DE VALÈNCIA