Estació d’anellament a la Mollera d’Escalarre

Enguany els alumnes de la comarca que han vingut a fer l’activitat de conèixer la Mollera d’Escalarre han pogut gaudir d’una activitat específica que duu a terme l’anelldor Juan Fernández (tècnic del Parc Natural de l’Alt Pirineu) en col·laboració amb l’Institut Català d’Ornitologia (ICO).

Es tracta del programa Sylvia, un programa de l’ICO que utilitza lanellament científic per obtenir informació, a llarg termini, sobre les tendències de les poblacions d’ocells terrestres de Catalunya.

L’anellament científic d’ocells és un mètode d’estudi basat en el marcatge individualitzat dels ocells.  L’anellament permet descobrir coses de les espècies com el temps que viuen, on van quan migren i quan marxen o arriben als llocs on es desplacen.

Per poder anellar els ocells primer s’han de capturar en unes xarxes especialitzades. Es realitzen vàries passades durant un matí per tal de realitzar vàries captures. És important no fer soroll quan l’anellador treu els ocells de la xarxa.

Un cop capturats els ocells és el moment d’agafar les dades. S’identifica l’espècie i a partir de les característiques del seu plomatge s’intenta esbrinar si és mascle o femella, o inclús, en algunes espècies, aproximar-nos a l’edat de l’individu. També es medeix la llargada de les ales, es pesa, es mira el to muscular i si té reserves de greix al cos o no. Aquesta última dada té a veure amb si l’ocell es troba o no en migració.

Els ocells recapturats, és a dir els que ja tenen anella, aporten molta informació sobretot pel que fa a l’esperança de vida de l’espècie i en cas de ser espècies migradores, sobre les seves rutes migratòries i les seves àrees de descans.

Clicant als enllaços que teniu al començament de l’article podreu obtenir més informació sobre aquest projecte tant interessant.

Les espècies anellades el passat 30 d’octubre amb els alumnes de cicle mitjà de la Zer Alt Pallars van ser: mallerenga carbonera (Parus ater), mallerenga blava (Parus caeruleus), mallerenga cuallarga (Aegithalos caudatus), merla (Turdus merula), tord comú (Turdus philomelos), tallarol de casquet (Sylvia atricapilla), raspinell comú (Certhia brachydactyla) i pit roig (Eritacus rubecula).

La veritat és que va ser una jornada molt interessant on els alumnes van poder guaitar de ben a prop aquells moixons que a diari ens passen desaparcebuts en el nostre entorn.

Us deixem amb algunes fotografies de les espècies anellades durant la jornada.

Moltes gràcies Juan!

mallerenga cuallarga