Orenentes: les devoradores de mosquits

Les dades del cens 2019

Aquest curs hem repetit el cens d’oreneta cuablanca  (Delichon urbicum) a Pont de Suert i a Barruera gràcies a la col·laboració dels nens i nenes de Cicle Mitjà de l’Escola Ribagorçana i de l’Escola de la Vall de Boí. A més a més també hem anat a conèixer la població d’aquesta espècie a Vilaller, on l’hem censat per primera vegada amb els alumnes de l’Escola Vidal i Abad. Hem trobat el següent número de nius en cada població:

Pont de Suert Vilaller Barruera
Ocupats per l’oreneta cuablanca 67 36 34
Sense senyals d’ocupació 20 56 24
En construcció 4 9 0
Trencats/restes 286 98 155
TOTAL 377 199 213

Si voleu consultar les dades i saber exactament on es troben els nius, consulteu la web del Projecte Orenetes.

A Pont de Suert hem trobat un nombre similar de nius a l’any 2018, que en vam comptabilitzar un total de 373, enlloc dels 377 d’enguany. D’aquests 373, 77 estaven ocupats per l’oreneta, aquest any n’hem comptat 10 menys d’ocupats.

A Barruera en canvi ha incrementat un 38% el nombre de nius comptabilitzats. Aquest any n’hem comptat un total de 213, 59 nius més que l’any passat, que només en vam comptar 154 en total. Això és perquè aquest any hem censat també la colònia més important de nius que hi ha al poble, que es troba a l’edifici de la Central Hidroelèctrica. Només allà hi vam poder comptar 56 nius.  21 dels quals els vam veure ocupats!

Agraïments

Hem d’agrair la col·laboració als nens i nenes de 4t de l’Escola Ribagorçana, i als de Cicle Mitjà de l’Escola Vidal i Abad i de l’Escola de la Vall de Boí, així com als seus mestres: Carme, Teresa, Toni i Lourdes. També agraïm als Agents Rurals Emili i Sandra, que ens van venir a fer un cop de mà a Pont de Suert. El cens també ha estat possible perquè, un any més, des del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici ens han cedit gratuïtament els binocles per a que tots els censadors anessin ben equipats per observar les orenetes.

Fem matemàtiques amb les orenetes

Us proposem un petit exercici matemàtic que haureu de resoldre quan comenceu el curs.  Quants mosquits es mengen les orenetes del vostre poble durant tot els mesos que estan amb nosaltres? Us atreviu a calcular-ho? Us donem unes quantes pistes per a que ho pugueu fer! Hem de pensar que en cada niu que heu trobat ocupat hi viuen 5 orenetes de mitjana (la femella, el mascle i 3 pollets). I també sabem que una oreneta de mitjana es menja entre 5 i 6 grams de mosquits cada dia. Cada mosquit pesa 2 miligrams. Aprofiteu la classe de matemàtiques quan comenceu el curs per a calcular quants mosquits s’han menjat les orenetes del dia 26 de març al 14 d’octubre. Sabem que més o menys les orenetes van arribar i marxar en aquestes dates gràcies a les dades que recullen diversos ornitòlegs a la web d’Ornitollistes. Quan tingueu els resultats ens podeu escriure un correu-e al Camp d’Aprenentatge, a veure si us en sortiu!

Salut i orenetes!

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *